Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 07 jun 2024 8:10
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Auteursrecht producten, school of maker?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 27 dec 2009 1:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Als de student een schriftelijke scholingsovereenkomst ondertekent waarin wordt verwezen naar het examenreglement, lijkt me dat ook geen schriftelijke akte als bedoeld in art. 2 lid 2 Aw. Zelfs als de overeenkomst expliciet bepaalt dat het examenreglement deel uitmaakt van de scholingsovereenkomst, gaat het slechts om algemene voorwaarden en algemene voorwaarden met goederenrechtelijk effect, voor zover die al enige werking hebben, zullen in ieder geval vernietigbaar zijn.

Hmm, dit is misschien wat te stellig. Hier lees ik:
Quote:
Anderzijds behoort de overdracht of inpandgeving van auteursrechten bij AV door een schrijver aan een uitgever van de desbetreffende boeken of andere scheppingen tot de mogelijkheden.

Het feit dat het om een algemene voorwaarde gaat lijkt dus niet per definitie een rechtsgeldige overdracht uit te sluiten. Toch lijkt een algemene voorwaarde waarin een school zich alvast het auteursrecht op examenwerken toe-eigent mij onredelijk bezwarend (en dus vernietigbaar).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
theod



Leeftijd: 66
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 728


BerichtGeplaatst: zo 27 dec 2009 8:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Het feit dat het om een algemene voorwaarde gaat lijkt dus niet per definitie een rechtsgeldige overdracht uit te sluiten. Toch lijkt een algemene voorwaarde waarin een school zich alvast het auteursrecht op examenwerken toe-eigent mij onredelijk bezwarend (en dus vernietigbaar).


En toch kan elke school met succes va deze voorwaarde blijven genieten, deze regel is er namelijk niet voor om scholen over de rug van de leerling geld te laten verdienen maar om te voorkomen dat examenwerkstukken onder leerlingen verkocht worden en wederom gebruikt worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: zo 27 dec 2009 10:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
algemene voorwaarden met goederenrechtelijk effect, voor zover die al enige werking hebben, zullen in ieder geval vernietigbaar zijn.

Bedoel je specifiek het effect dat deze AV beogen of in het algemeen? In het laatste geval zou ik graag weten waarom, want het klinkt me wel heel erg generiek. Kan ik bv. geen eigendomsvoorbehoud in verkoop-AV opnemen, om eens iets goederenrechtelijks te noemen?

Verder heb je natuurlijk gelijk over de akte. Dit zou op te lossen zijn door in de AV op te nemen dat de scholier verplicht is mee te werken aan het opstellen van zo'n akte. De auteursrechten liggen dan bij de scholier maar hij moet ze afgeven als de instelling met een akte van overdracht komt.
_________________
ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 27 dec 2009 17:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

theod schreef:
En toch kan elke school met succes va deze voorwaarde blijven genieten, deze regel is er namelijk niet voor om scholen over de rug van de leerling geld te laten verdienen maar om te voorkomen dat examenwerkstukken onder leerlingen verkocht worden en wederom gebruikt worden.

Nee hoor, een school hoeft zich echt niet druk te maken over het auteursrecht om een geplagieerd werkstuk keihard te mogen afkeuren. Plagiaat staat los van het auteursrecht.

De school heeft die voorwaarde om geld te kunnen verdienen aan waardevolle examenwerkstukken van leerlingen. Een examenwerkstuk zal slechts zelden veel waarde hebben, maar in die gevallen wil de school cashen. Zo werken scholen tegenwoordig.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 27 dec 2009 18:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
bona fides schreef:
algemene voorwaarden met goederenrechtelijk effect, voor zover die al enige werking hebben, zullen in ieder geval vernietigbaar zijn.

Bedoel je specifiek het effect dat deze AV beogen of in het algemeen? In het laatste geval zou ik graag weten waarom, want het klinkt me wel heel erg generiek. Kan ik bv. geen eigendomsvoorbehoud in verkoop-AV opnemen, om eens iets goederenrechtelijks te noemen?

Ik bedoelde het in het algemeen, maar dat klopt inderdaad niet.

Quote:
Verder heb je natuurlijk gelijk over de akte. Dit zou op te lossen zijn door in de AV op te nemen dat de scholier verplicht is mee te werken aan het opstellen van zo'n akte. De auteursrechten liggen dan bij de scholier maar hij moet ze afgeven als de instelling met een akte van overdracht komt.

Maar zo'n AV lijkt me op de grijze lijst te staan (art. 6:237 sub j BW, "dat de wederpartij verplicht tot het sluiten van een overeenkomst met de gebruiker of met een derde, tenzij dit, mede gelet op het verband van die overeenkomst met de in dit artikel bedoelde overeenkomst, redelijkerwijze van de wederpartij kan worden gevergd").

Als ik de link die ik vond moet geloven (zie een paar berichten hierboven), dat is het in beginsel toch mogelijk om auteursrechten bij AV over te dragen. Zo'n beding staat niet op de zwarte of grijze lijst, maar de toets van art. 6:237 sub j BW lijkt me dan wel om analoge toepassing te schreeuwen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JoelHendriks



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 61


BerichtGeplaatst: ma 28 dec 2009 14:05    Onderwerp: Zijsprong: Onrechtmatige verrijking Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik sla even een paar stappen over. Nu heeft de onderwijsinstelling met succes een aantal van dit soort prachtige en geniale schrijfsels gebonden tot een boekje. Zelfs in De Wereld Draait Door wordt het boek aangeprezen door literatuurkenner (*kuch*) bij uitstek, Matthijs van Nieuwkerk.

Het boekje vliegt over de toonbank, herdruk volgt. Enzovoorts.

Zo. Heeft de student nu recht op enige vergoeding? En (wellicht) over een hele andere boeg, via onrechtmatige verrijking? Zou dat misschien gehoor vinden bij een rechter?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 28 dec 2009 14:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het auteursrecht niet is overgedragen en de onderwijsinstelling ook geen licentie kan aanwijzen, kan de student de verkoop verbieden en eventuele schade vergoed krijgen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
theod



Leeftijd: 66
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 728


BerichtGeplaatst: ma 28 dec 2009 17:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
theod schreef:
En toch kan elke school met succes va deze voorwaarde blijven genieten, deze regel is er namelijk niet voor om scholen over de rug van de leerling geld te laten verdienen maar om te voorkomen dat examenwerkstukken onder leerlingen verkocht worden en wederom gebruikt worden.

Nee hoor, een school hoeft zich echt niet druk te maken over het auteursrecht om een geplagieerd werkstuk keihard te mogen afkeuren. Plagiaat staat los van het auteursrecht.

De school heeft die voorwaarde om geld te kunnen verdienen aan waardevolle examenwerkstukken van leerlingen. Een examenwerkstuk zal slechts zelden veel waarde hebben, maar in die gevallen wil de school cashen. Zo werken scholen tegenwoordig.


Hier zit toch nog een angel.

Als de schrijver het gehele stuk inclusief de rechten verkoopt aan een andere leerling wordt er nog plagiaat noch de auteursrechten geschonden.

Zie anders niet in waarom een VMBO-school de auteursrechten wil van de ingeleverde werkstukken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 28 dec 2009 17:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

theod schreef:
Als de schrijver het gehele stuk inclusief de rechten verkoopt aan een andere leerling wordt er nog plagiaat noch de auteursrechten geschonden.

Dat is gewoon plagiaat hoor. Een school die merkt dat een student niet persoonlijk zijn examenwerk heeft geschreven, kan en moet die student gewoon een 1 geven of van school trappen. Dit heeft niets met auteursrechten te maken.

(Stel bijv. dat de student iemand in dienst neemt om zijn examenopdracht te schrijven. Dan geldt die student als auteursrechtelijke "maker" van het werk. Daar heeft de school niets mee te maken, die student krijgt gewoon een 1.)

Quote:
Wat is Plagiaat?

’n Mens pleeg plagiaat as jy iemand anders se idees – gepubliseer of ongepubliseer – aanbied asof dit jou eie is.

Plagiaat versus auteursrecht
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds