Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 20:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Art. 4:5 en een redelijke hersteltermijn
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
V&VD



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 124


BerichtGeplaatst: ma 21 jul 2014 10:22    Onderwerp: Art. 4:5 en een redelijke hersteltermijn Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Heb een casus waarbij een bo een hersteltermijn van 5 dagen heeft gegeven (art. 4:5 awb)

Een termijn moet zodanig zijn dat men - redelijkerwijs - in staat moet zijn de aanvraag aan te vullen. In casu gaat het om iets wat an sich niet veel tijd kost om te overleggen. Toch is 5 dagen m.i. onredelijk.

Op ECLI:NL:RBGEL:2014:683 na, kon ik verder geen interessante jur vinden. Heeft iemand hier nog leuke uitspraken ?

Doorgaans wordt een termijn van 2 tot 4 weken gehanteerd voor verzuimherstel.

Gr.

Alvast bedankt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.Verkerk



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 219


BerichtGeplaatst: ma 21 jul 2014 11:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
In casu gaat het om iets wat an sich niet veel tijd kost om te overleggen. Toch is 5 dagen m.i. onredelijk.

Wat noem je niet veel tijd? minder dan vijf dagen? Dan zou het namelijk geen onredelijke termijn zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
V&VD



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 124


BerichtGeplaatst: di 22 jul 2014 13:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

A.Verkerk schreef:
Quote:
In casu gaat het om iets wat an sich niet veel tijd kost om te overleggen. Toch is 5 dagen m.i. onredelijk.

Wat noem je niet veel tijd? minder dan vijf dagen? Dan zou het namelijk geen onredelijke termijn zijn.


Wat mijn mening is boeit niet zo veel nu lijkt mij. Ik ben benieuwd wat rechtbanken redelijk vinden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.Verkerk



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 219


BerichtGeplaatst: wo 23 jul 2014 6:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat verschilt van zaak tot zaak. Ik heb zelf vooral ervaring met handhavingstermijnen, maar daar kan het bijvoorbeeld al verschillen van een dag tot een jaar.
Een rechter kijkt ook naar de letterlijke betekenis van het woord; als de gestelde taak makkelijk uit te voeren is binnen de gegeven tijd, is het redelijk. Het hangt dus helemaal van de situatie af, kvk uittreksel aanleveren voor een aanvraag moet makkelijk lukken in een week, een ruimtelijke onderbouwing niet.
Dus als je van ons wilt weten of jouw termijn redelijk is, zul je moeten vertellen wat er van je gevraagd wordt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 23 jul 2014 12:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

V&VD schreef:
A.Verkerk schreef:
Quote:
In casu gaat het om iets wat an sich niet veel tijd kost om te overleggen. Toch is 5 dagen m.i. onredelijk.

Wat noem je niet veel tijd? minder dan vijf dagen? Dan zou het namelijk geen onredelijke termijn zijn.


Wat mijn mening is boeit niet zo veel nu lijkt mij. Ik ben benieuwd wat rechtbanken redelijk vinden.

De vraag was niet wat jouw mening is, want jouw mening heb je al gegeven ("Toch is 5 dagen m.i. onredelijk.").

De vraag was hoeveel tijd het zou kosten om het ontbrekende te overleggen. Als dat makkelijk binnen 5 dagen kan, is 5 dagen niet onredelijk.

De situatie lijkt me behoorlijk duidelijk...
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
svdongen



Leeftijd: 27
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 359


BerichtGeplaatst: za 02 aug 2014 23:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien zou 5 dagen redelijk zijn als je jezelf alleen met dat dossier bezig moest houden, maar wat als je 500 dossiers hebt waarin wordt verzocht om een simpel document? Dan kan je misschien binnen 5 dagen niet al die documenten toesturen en is 5 dagen onredelijk.
Het lijkt me daarom dat altijd een zeer ruime termijn moet worden gegeven. Het bestuursorgaan ondervindt daarvan geen nadeel, eerder voordeel: de beslistermijn is opgeschort.
De burger kan daardoor beter tegemoet komen aan het verzuim. Kan hij dat snel, dan gaat het proces snel weer verder (opschorting eindigt bij herstel), laat hij het lopen dan is in het kader van de zekerheid nu de mogelijkheid voor het bo om de burger niet-ontvankelijk te verklaren of e.e.a. niet te behandelen.
5 dagen lijkt mij dus, afgezien van bijvoorbeeld de situatie waarin telefonisch al is afgesproken het document snel aan te leveren of iets dergelijks, iets te kort. Een termijn van 2 weken lijkt me wel redelijk, daarin moet zoiets kunnen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 03 aug 2014 22:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals al gezegd: als het om iets gaat dat je gemakkelijk binnen 5 dagen kunt overleggen, en dat is hier het geval want dat schreef TS zelf, is de termijn niet onredelijk. Daarmee houdt het op. Dat een buitenstaander denkt "ik zou 2 weken hebben gegeven" is niet zo relevant voor de vraag of een hersteltermijn van 5 dagen in strijd is met art. 4:5 Awb.

In het algemeen:
CRvB 21 oktober 2008, LJN BG1395 schreef:
4.2. De Raad stelt voorop dat een hersteltermijn als hier aan de orde afgestemd moet zijn op de aard en de omvang van de gevraagde gegevens en bescheiden. De lengte van die termijn dient zodanig te zijn dat een aanvrager in beginsel in staat kan worden geacht alle gevraagde gegevens en bescheiden voor de afloop van de hersteltermijn aan het bestuursorgaan aan te leveren. Uit een oogpunt van actieve en adequate informatieverstrekking verdient het aanbeveling om een aanvrager te wijzen op de mogelijkheid voor afloop van de hersteltermijn om verlenging van die termijn te vragen in geval bepaalde gegevens niet (meer) in het bezit van de aanvrager zijn en medewerking van derde personen of instanties nodig is om (kopieën van) gevraagde gegevens en bescheiden te verkrijgen. Indien een voor de besluitvorming over het wel of niet verder behandelen van de aanvraag ontvangen verzoek om verlenging niet is ingewilligd, de aanvraag buiten behandeling is gesteld en het bezwaar tegen het buiten behandeling stellen van de aanvraag (mede) ziet op de lengte van de geboden hersteltermijn, dan zal in het kader van een volledige heroverweging door het bestuursorgaan bezien moeten worden of en zo ja, tot welke datum verlenging van de hersteltermijn aangewezen is. Blijken partijen hierover in rechte nog steeds van mening te verschillen, dan is het vervolgens aan de rechter om te oordelen over de vraag of die termijn toereikend was en of de justitiabele kan worden verweten dat hij niet binnen de hersteltermijn alle gegevens heeft aangeleverd. Bij een negatief antwoord op die vragen kan immers niet gezegd worden dat aan de toepassingsvoorwaarden van artikel 4:5 van de Awb is voldaan.

4.3. Anders dan de rechtbank is de Raad van oordeel dat de appellante geboden (eerste) hersteltermijn onredelijk kort was, omdat de veronderstelling van het College in zijn besluit van 16 maart 2006 dat een belanghebbende over de gevraagde bankafschriften beschikte in haar geval niet opging, zij het College schriftelijk had meegedeeld niet over drie van de gevraagde bankbescheiden te beschikken en om uitstel had gevraagd nu de Postbank kopieën van de ontbrekende stukken haar niet voor het einde van de termijn kon toezenden. De behandelende ambtenaar van de Dienst Werk en Inkomen heeft volstaan met te rapporteren dat appellante niet heeft gereageerd, en heeft geen acht geslagen op haar verzoek om uitstel. De Raad onderschrijft in het licht van het vorenstaande niet het standpunt van het College dat er in dit geval geen reden was om de hersteltermijn te verlengen. Naar het oordeel van de Raad kan appellante niet worden tegengeworpen dat zij niet vóór 23 november 2005 alle gevraagde gegevens aan het College heeft doen toekomen. Gelet hierop was het College niet bevoegd om toepassing te geven aan artikel 4:5 van de Awb.

Als het echt niet lukt moet je dat dus tijdig aangeven, en dan is er niets aan het handje. Maar met "oh ik vind zelf dat 5 dagen niet redelijk is dus ik stoor me er niet aan" zul je niet ver komen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds