Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 21:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Afrekening servicekosten niet verstrekt en uitstel
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jan Klein



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 01 sep 2015 15:27    Onderwerp: Afrekening servicekosten niet verstrekt en uitstel Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste forumleden,
Ik heb van een particulier een woning gehuurd, het voorschot voor de energienota is 175 euro per maand. Ik heb de woning 1 september vorig jaar betrokken. Omdat ik veel minder verbruik dan 175 euro (meterstanden bijgehouden) lijkt het mij logisch dat ik op enig moment iets terug ga krijgen van de verhuurder.
Overigens heeft hij onlangs de jaarafrekening gekregen, betaalperiode loopt van half augustus tot half augustus.
Verhuurder wil mij echter geen afschrift sturen van de jaarafrekening. Hij beroept zich er op, dat een overzicht pas uiterlijk 6 maanden van het jaar daarop verstrekt dient te worden aan een huurder, dus ook een evt. teveel door mij betaald bedrag.
Ik vind dit vreemd, want dat betekent dan, dat ik pas over 10 maanden vanaf heden mijn teveel betaalde bedrag kan terugkrijgen.
Wie kan ik mij vertellen of zijn verhaal klopt ? En als het niet klopt wat ik dan zou kunnen doen ?
Ik denk zelf aan verrekening want het teveel betaalde is een onverschuldigde betaling ?
Graag uw bericht, met dank
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: di 01 sep 2015 15:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste vraagsteller,
Verhuurder is te laat met de servicekostenafrekening over 2014 (dat moet binnen 6 maanden na afloop van het desbetreffende kalenderjaar). Dus dat had al voor 1 juli jl. plaats moeten vinden. Verhuurder moet zorgen dat hij dan de energienota al heeft. Ook hebt u recht op inzage in de werkelijke kosten / achterliggende nota's en is eventueel een procedure bij de huurcommissie of rechter mogelijk.
Een servicekostenvoorschot mag alleen worden verhoogd als uit de afrekening blijkt dat de kosten hoger uitvallen dan het voorschot en men niet te laat is met de afrekening.
Maar wat u verbruikt is maar een deel van de energienota. Vergis u niet. Er komt heel veel vastrecht etc. bij.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Jan Klein



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 01 sep 2015 17:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank voor Uw berichtje.

Ik wil graag reageren

Wat u stelt is zeer juist, om alle mogelijke nevenkosten niet over het hoofd te zien. Daartoe had ik inmiddels via een link op internet een nagenoeg exacte berekening gekregen op basis van het verbruik, alsmede werden alle daartoe van belang zijnde kosten in een berekening meegenomen, zoals bv meterhuur en transportkosten, energiebelastingen.
Dan kom ik nog altijd uit op een bedrag terug te ontvangen van circa 500 euro. Niet verwaarloosbaar.

Omdat verhuurder niet een afrekening heeft, welke een kalenderjaar omvat, maar 12 maanden, dus half augustus tot half augustus, daarmee een boekjaar vormende, en de energieleverancier slechts éénmaal de "jaar"afrekening verzorgt, zou verhuurder op basis van de meterstanden, sept 2014- 31 december 2014, dus zelfstandig een overzicht hebben moeten samenstellen en dat uiterlijk 6 maanden na 1 januari 2015 hebben aangeleverd bij mij (huurder).

Ik heb even gekeken naar het Burgelijk Wetboek

Art. 7:259 BW

1. De betalingsverplichting van de huurder met betrekking tot servicekosten beloopt het bedrag dat door de huurder en verhuurder is overeengekomen of, bij gebreke van overeenstemming, het bedrag dat in overeenstemming is met de voor de berekening daarvan geldende wettelijke voorschriften of met hetgeen als een redelijke vergoeding voor de geleverde zaken en diensten kan worden beschouwd.
2. De verhuurder verstrekt de huurder elk jaar, uiterlijk zes maanden na het verstrijken van een kalenderjaar, een naar de soort uitgesplitst overzicht van de in dat kalenderjaar in rekening gebrachte servicekosten, met vermelding van de wijze van berekening daarvan. Indien aan de verhuurder kosten in rekening worden gebracht die niet een kalenderjaar betreffen, maar een andere periode van twaalf maanden, die een boekjaar vormt en in het verstreken kalenderjaar eindigt, neemt de verhuurder de kosten over die andere periode in het overzicht van dat verstreken kalenderjaar op.
3. Bij beëindiging van de huurovereenkomst heeft het overzicht als in lid 2 bedoeld betrekking op het tijdvak van het kalenderjaar dat op het tijdstip van de beëindiging reeds is verstreken.
4. De verhuurder biedt de huurder desverzocht de gelegenheid, na verstrekking van het overzicht bedoeld in lid 2, tot inzage van de aan het overzicht ten grondslag liggende boeken en andere bescheiden of van afschriften daarvan.

Mijn persoonlijke noot:
ingevolge lid 4 zou verhuurder verplicht zijn om mij nu in ieder geval een afschrift te doen toekomen van de jaarafrekening half augustus tot half augustus ?

Kunt u mij wellicht svp nog aangeven of ik op basis van het gegeven, dat het hier niet meer om een kalenderjaar gaat, maar om een boekjaar, in hoeverre ik momenteel een eventuele ingebrekestelling kan gaan hanteren, dan wel mij van enig recht tot verrekening mag bedienen, nu ik teveel heb betaald, dus 500 euro onverschuldigd.

Onder dankzegging
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: wo 02 sep 2015 14:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, u hebt recht op inzage in die nota. Dat gaf ik u al aan. U mag niet verrekenen. In gebreke stellen kan wel, en vervolgens naar de huurcommissie/kantonrechter.
Verhuurder is overigens niet slim. Hij had al lang een keer eind december de meterstanden kunnen doorgeven en toen om een eindafrekening kunnen verzoeken. Dan heb je één keer een nota over een korte periode. En voor de rest loopt het dan gelijk met het kalenderjaar. Dat kan nog steeds overigens per eind december a.s.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl


Laatst aangepast door UwJurist.nl op wo 02 sep 2015 21:12, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Jan Klein



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 02 sep 2015 19:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank voor uw berichtje !

Het betreft echter een niet geliberaliseerde woning / huurprijs.
Derhalve is uitsluitend een gang naar de Kantonrechter mogelijk.
De ingebrekestelling is min of meer geschiedt, daar ik verhuurder tot twee maal toe per e-mail heb verzocht om een afschrift van de jaarafrekening te verstrekken.
Komt geen response op.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: wo 02 sep 2015 21:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hebt u dan wel een lees-/ontvangstbevestiging? Anders hebt u namelijk niet aantoonbaar in gebreke gesteld. En dat is nodig.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Jan Klein



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 02 sep 2015 22:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank voor uw bericht

Ik had via de mail gevraagd om voor het komende weekeinde schriftelijk per mail te willen reageren met toevoeging van een afschrift van de jaarafrekening van de energieleverancier.

Komt er geen reactie, dan is het zinvol om een en ander per aangetekende brief met track and trace kenbaar te maken aan verhuurder.
Ik zal daar gelijktijdig in opnemen de meterstanden zoals gezamenlijk genoteerd bij aanvang huur, alsmede foto's, die ik van de gasmeter en elektriciteitsmeter zal maken, om de daadwerkelijke huidige standen te kunnen bewijzen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
SAGITARIUS



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 21


BerichtGeplaatst: ma 21 sep 2015 20:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Houden jullie in deze wel even rekening met de Nieuwe Warmtewet 2014 die inhoud dat de eindafrekeningen die uiterst 1 juli 2014 zouden moeten zijn verricht nu een vertraging kunnen/mogen oplopen van maximaal 6 maanden.

Wacht ook nog op mijn rekening bij Vestia over 2014. en in gebreke stellen heeft dus geen zin, dit is ook voor Verhuurders een soort overmachtssituatie,internet staat al vol met klachten over de warmtewet 2014 en mensen die wachten op hun nota.....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds