Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 19:12
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Advocatuur na rechtenstudie dt op gevorderde leeftijd?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
nelfrikandel

nelfrikandel

Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 26


BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2005 13:49    Onderwerp: Advocatuur na rechtenstudie dt op gevorderde leeftijd? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Machiel schreef:
Vragen over studeren in deeltijd? Tips nodig? Of even wat opbeurende woorden nodig?

Ik heb zelf aan de EUR in de avonduren gestudeerd, en het is redelijk goed met mij gekomen Rolling Eyes dus ik hoor het hier wel...


Hi, ik deeltijd ook rechten, alleen ik vraag me af of ik, wanneer ik afstudeer (naar verwachting tegen mijn 42e), nog veel kans maak om bij een advocatenkantoor de opleiding in de kunnen.

Moderatie: berichten gesplitst van studeren in deeltijd en als nieuw onderwerp geplaatst.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage MSN messenger
Machiel

Machiel

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 176


BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2005 14:44    Onderwerp: Re: Studeren in deeltijd Reageer met quote Naar onder Naar boven

nelfrikandel schreef:
Hi, ik deeltijd ook rechten, alleen ik vraag me af of ik, wanneer ik afstudeer (naar verwachting tegen mijn 42e), nog veel kans maak om bij een advocatenkantoor de opleiding in de kunnen.

Bij de grote jongens (de kantoren die je altijd op de banenmarkten tegenkomt) wordt dat zeer moelijk, met uitzondering misschien van PR&DF. Ik weet dat uit eigen ervaring: je bent te duur en vaak ook inmiddels te eigenwijs, dus minder te vormen.

Afhankelijk van je werk- en levenservaring echter kun je zeer zeker wel aantrekkelijk zijn voor de kleinere kantoren waar minder ruimte voor intensieve begeleiding bestaat en men vaak mensen wil die sneller zelfstandig inzetbaar zijn. Wel is het salaris bij kleinere kantoren vaak wat bescheidener of kent men in het geheel geen advocaten/medewerkers in loondienst.
_________________
Liberae sunt nostrae cogitationes! - Cicero -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
nelfrikandel

nelfrikandel

Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 26


BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2005 16:39    Onderwerp: Re: Studeren in deeltijd Reageer met quote Naar onder Naar boven

Machiel schreef:
Bij de grote jongens (de kantoren die je altijd op de banenmarkten tegenkomt) wordt dat zeer moelijk, met uitzondering misschien van PR&DF. Ik weet dat uit eigen ervaring: je bent te duur en vaak ook inmiddels te eigenwijs, dus minder te vormen.


Begrijpelijk. Maar jammer. Ben jij uiteindelijk zelf wel in de advocatuur gaan werken of niet?

Machiel schreef:

Afhankelijk van je werk- en levenservaring echter kun je zeer zeker wel aantrekkelijk zijn voor de kleinere kantoren waar minder ruimte voor intensieve begeleiding bestaat en men vaak mensen wil die sneller zelfstandig inzetbaar zijn. Wel is het salaris bij kleinere kantoren vaak wat bescheidener of kent men in het geheel geen advocaten/medewerkers in loondienst.


Meteen partner worden dan maar.
Advocaat-stagiaire-partner, niet gek Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage MSN messenger
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2005 21:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij word ik ook te oud gevonden. Confused
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2005 21:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vermoed dat de baankans van een tweedekanser vooral afhankelijk is van zijn eigen netwerk en van zijn CV.

Uiteraard heeft een kantoor weinig aan iemand met veel ervaring op de plek van iemand zonder ervaring.

Ik kan me ook niet voorstellen dat ik 3 jaar lang min of meer k*tklusjes ga zitten doen, terwijl ik op een aantal gebieden, juist door mijn praktijk ervaring als ondernemer/werkgever/consultant/projectboer/IT-er, waarschijnlijk een veel beter op de praktijk gericht juridisch advies neer kan leggen dan een senior partner die die praktijk nooit van dichtbij meegemaakt heeft.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
nelfrikandel

nelfrikandel

Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 26


BerichtGeplaatst: di 18 okt 2005 8:38    Onderwerp: Re: Studeren in deeltijd Reageer met quote Naar onder Naar boven

Machiel schreef:

Bij de grote jongens (de kantoren die je altijd op de banenmarkten tegenkomt) wordt dat zeer moelijk, met uitzondering misschien van PR&DF. Ik weet dat uit eigen ervaring: je bent te duur en vaak ook inmiddels te eigenwijs, dus minder te vormen.

Afhankelijk van je werk- en levenservaring echter kun je zeer zeker wel aantrekkelijk zijn voor de kleinere kantoren waar minder ruimte voor intensieve begeleiding bestaat en men vaak mensen wil die sneller zelfstandig inzetbaar zijn. Wel is het salaris bij kleinere kantoren vaak wat bescheidener of kent men in het geheel geen advocaten/medewerkers in loondienst.


Tja, als ik arbeidsrecht en/of insolventiepraktijk zou gaan doen... Ik heb in 15 jaar IT/PC industrie wel het nodige meegemaakt aan arbeidsconflicten, surcéances, bedrijfssluitingen etc.

Maar als je daar in een niet juridische context in zit is het allemaal niet zo relevant natuurlijk. Misschien heb ik er wel een bredere blik en wat meer levenservaring dan een fresh-out-of de collegebanken gekomen jonge twintiger uit opgedaan.

Kwa netwerk: Mijn (levens) partner is al jaren actief in de fiscaliteit en advocatuur... Wellicht opent dat toch mogelijkheden
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage MSN messenger
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 01 nov 2005 22:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Andere optie: buitenpatroon zoeken en gewoon je eigen kantoor starten.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2005 8:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Andere optie: buitenpatroon zoeken en gewoon je eigen kantoor starten.

Mag dat ? Want daar zie ik dan veel meer in dan in het zoeken van een advocaat-stagiair plek, eigenlijk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2005 9:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zou Simoon je een ilegaal advies geven??? Crying or Very sad
Het gaat er om dat je onderverantwoordelijkheid van een ervaren patroon werkt. Dat kan dus ook zo. Ik heb het niet zelf verzonnen; ik hoorde het eens over iemand die in dezelfde situatie zat. Scheelt meteen leuk in de duitjes die maandelijks binnenkomen (stagiaire-salaris is voor ons oudjes nou geen vetpot, om het maar mild uit te drukken)
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2005 9:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Zou Simoon je een ilegaal advies geven??? Crying or Very sad

Ik had er nog nooit van gehoord.
Quote:

Het gaat er om dat je onderverantwoordelijkheid van een ervaren patroon werkt. Dat kan dus ook zo. Ik heb het niet zelf verzonnen; ik hoorde het eens over iemand die in dezelfde situatie zat. Scheelt meteen leuk in de duitjes die maandelijks binnenkomen (stagiaire-salaris is voor ons oudjes nou geen vetpot, om het maar mild uit te drukken)

Of het in het geld scheelt, weet ik niet; een opstartend kantoor hoeft niet altijd direct winstgevend te zijn en de tijd dat ik me druk maak om hoeveel of hoe weinig inkomen ik heb, ligt al achter me. Mijn enige motivatie is dat ik het naar me zin heb Smile

Maar ik weet wel een oudje niet echt geliefd is a-s, zeker wanneer deze al ervaring op bijvoorbeeld management meebrengt.

Direct een eigen kantoor (over)nemen is daarom een heel stuk aantrekkelijker.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2005 9:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kun je ook nog denken aan de constructie waarbij je samenwerking zoekt met iemand die relatief kort advocaat is en graag een eigen kantoor wil beginnen. Zou ik wel met een ervaren buitenpatroon blijven werken, maar het is handig om iemand in het pand te hebben die al iets ervaring heeft.

Het zou wel leuk zijn een onderzoekje te doen of onze veronderstelling dat het lastig wordt om bij de reguliere kantoren als stagiare aan de bak te komen klopt.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
3do






Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 47


BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2005 11:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In overstaande document staan wat regels over de buiten-stagiair. Ik neem aan dat die van de orde van advocaten afkomen.
Je moet aan nogal wat eisen voldoen, zoals overal afgewezen worden, een buitenpatroon, eisen aan je kantoor, eisen aan de financiën. Lijkt me een hele klus om daar aan te voldoen.
http://www.jongebalie.nl/DENBOSCH/opleiding.doc
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2005 11:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

3do schreef:
In overstaande document staan wat regels over de buiten-stagiair. Ik neem aan dat die van de orde van advocaten afkomen.
Je moet aan nogal wat eisen voldoen, zoals overal afgewezen worden,

Of juridische werkervaring hebben.
Quote:

een buitenpatroon

Uiteraard
Quote:

, eisen aan je kantoor, eisen aan de financiën.

Nou dat valt wel mee: je moet een vrij krediet hebben voor één jaar kantoorkosten + 1 jaar bruto minimumloon, en dat gedurende je hele stage.

Dat is nu net het voordeel van op latere leeftijd (ouch, nu voel ik me oud) beginnen: financiëel zie ik daar geen problemen. Anders verkoop ik toch de rallyauto Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
barbarawitte








Berichten: 1


BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2005 14:10    Onderwerp: Re: Advocatuur na rechtenstudie dt op gevorderde leeftijd? Reageer met quote Naar onder Naar boven

nelfrikandel schreef:
Machiel schreef:
Vragen over studeren in deeltijd? Tips nodig? Of even wat opbeurende woorden nodig?

Ik heb zelf aan de EUR in de avonduren gestudeerd, en het is redelijk goed met mij gekomen Rolling Eyes dus ik hoor het hier wel...


Hi, ik deeltijd ook rechten, alleen ik vraag me af of ik, wanneer ik afstudeer (naar verwachting tegen mijn 42e), nog veel kans maak om bij een advocatenkantoor de opleiding in de kunnen.

Moderatie: berichten gesplitst van studeren in deeltijd en als nieuw onderwerp geplaatst.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2005 14:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor de oude(re) leden;
"Anders verkoop je toch gewoon de boot?"
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds