Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 24 mei 2024 1:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

2 korte (examen) vragen
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
yaddayaddayadda








Berichten: 15


BerichtGeplaatst: wo 06 apr 2005 14:40    Onderwerp: 2 korte (examen) vragen Reageer met quote Naar onder Naar boven



Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 06 apr 2005 14:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat zijn jouw antwoorden op deze vragen?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
yaddayaddayadda








Berichten: 15


BerichtGeplaatst: wo 06 apr 2005 14:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Wat zijn jouw antwoorden op deze vragen?

"zie vel van buurman" en "deze vraag mag ik niet beantwoorden vanwege mijn geloof"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
yaddayaddayadda








Berichten: 15


BerichtGeplaatst: wo 06 apr 2005 15:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Wat zijn jouw antwoorden op deze vragen?

Bij 2a) twijfel ik of ze op een 'publiekrechtelijke zaak' en een 'privaatrechtelijke zaak' doelen of op een zaak tegen de ouders en een zaak tegen de kinderen (althans die van 17jaar). Ofzo.
Bij 5) heb ik geen idee, althans ik heb geen idee welk wetsartikel hierop van toepassing is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
yaddayaddayadda








Berichten: 15


BerichtGeplaatst: wo 06 apr 2005 16:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael Dekkers schreef:

Dan nu een normaal antwoord:
Ten aanzien van vraag 1 doelt men mijns inziens inderdaad op een publiekrechetlijek zaak (OM - verdachte) en een privaatrechtelijke zaak om schade te verhalen. (eiser - gedaagde). OM, verdachte, eiser, gedaagde kan je zelf wel invullen nu denk ik.

OK Smile
Quote:

Ten aanzien van vraag 2 is het van belang of de boer ter goede trouw was en of de levering niet om 'niets' is geschied. De bier was in casu ter goeder trouw, immers hij vertrouwde op het verhaal wat reeel had kunnen zijn. Het recht van de oorspronkelijke eigenaar om te revindiceren (=terughalen van goed) vervalt waarschijnlijk, omdat hij geen eigenaar meer is. Ik zeg dit uit mijn hoofd, maar het staat (meen ik) ergens in boek 5 van BW.

Maar wat kan de oorspronkelijk eigenaar (vanwie de bellen in eerste instantie gestolen zijn) dan doen om een vergoeding te krijgen? Of heeft hij totaal geen mogelijkheid om vergoeding te eisen van de dieven?
En is de tweede boer (degene die de bellen kocht van de dieven) wetmatige eigenaar (doordat hij ter goeder trouw was, zoals jij eerder zei)? Of zorgt het feit dat hij 'ter goeder trouw' is alleen ervoor dat hij niet aangeklaagd kan worden voor heling?

Dank voor de serieuze reactie trouwens Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: wo 06 apr 2005 16:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Maar wat kan de oorspronkelijk eigenaar (vanwie de bellen in eerste instantie gestolen zijn) dan doen om een vergoeding te krijgen? Of heeft hij totaal geen mogelijkheid om vergoeding te eisen van de dieven?


Tuurlijk heeft de oorspronkelijke eigenaar wel recht op schadevergoeding van de dieven. Het lastige hiervan is echter dat dieven de de neiging hebben hun identiteit verborgen te houden. De beschrijving van de boer die de bellen kocht "het waren hele betrouwbaar uitziende mannen" helpt niet veel.

Aan de andere kant is het maar de vraag of de kopende boer te goeder trouw is. De bellen waren niet in een winkel gekocht, maar werden hem direct aangeboden door de "betrouwbare figuren". Regel is toch wel dat bij alles dat uit een achterbak geleverd wordt de nodige vraagtekens mogen worden gezet.


Laatst aangepast door Suijkerbuijk op wo 06 apr 2005 16:43, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Michael Dekkers



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: wo 06 apr 2005 16:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

de Webmeester schreef:
Het is zo makkelijk om telkens het onderwerp zelf of de auteur daarvan ter discussie te stellen. Kom dan zelf met een interessant onderwerp en houtsnijdende argumenten.


Mee eens, ik zal me verder richten op de TS. Als de rest dat nou ook eens deed
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael Dekkers



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: wo 06 apr 2005 16:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Maar wat kan de oorspronkelijk eigenaar (vanwie de bellen in eerste instantie gestolen zijn) dan doen om een vergoeding te krijgen? Of heeft hij totaal geen mogelijkheid om vergoeding te eisen van de dieven?


Hij kan schadevergoeding vorderen van de dieven op grond van O.D. 6:162 BW.

Quote:
En is de tweede boer (degene die de bellen kocht van de dieven) wetmatige eigenaar (doordat hij ter goeder trouw was, zoals jij eerder zei)? Of zorgt het feit dat hij 'ter goeder trouw' is alleen ervoor dat hij niet aangeklaagd kan worden voor heling?


In mijn antwoord ben ik ervanuit gegaan dat het hier geen heling betreft. Als dat niet het geval is is de tweede boer gewoon rechtmatige eigenaar. Ik zal thuis nog even in mijn wetboke kijken voor het exacte antwoord.

Quote:
Dank voor de serieuze reactie trouwens Smile

Graag gedaan, was niet zo heel veel moeite trouwens. Plaatjes zoeken duurt langer Rolling Eyes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Gentleman



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 62


BerichtGeplaatst: wo 06 apr 2005 21:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De andere boer is eigenaar geworden volgens Nederlands recht. O.g.v. art. 3:84 lid 1 jo 3:86 lid 1.
vereisten overdracht:1. levering (er is geleverd) 2. geldige titel (koop) 3. beschikkingsbevoegd (hieraan is niet voldaan, echter boer is te goeder trouw dus o.g.v. 3:86 lid 1 wordt dit gebrek geheeld)

Omdat de boer eigenaar is geworden geniet hij alle acties van een eigenaar.




volgens mij is dit het juiste antwoord
_________________
ai
Bekijk profiel Stuur privé bericht
peterpjotr



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 8


BerichtGeplaatst: wo 20 apr 2005 12:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
Quote:
Maar wat kan de oorspronkelijk eigenaar (vanwie de bellen in eerste instantie gestolen zijn) dan doen om een vergoeding te krijgen? Of heeft hij totaal geen mogelijkheid om vergoeding te eisen van de dieven?


Tuurlijk heeft de oorspronkelijke eigenaar wel recht op schadevergoeding van de dieven. Het lastige hiervan is echter dat dieven de de neiging hebben hun identiteit verborgen te houden. De beschrijving van de boer die de bellen kocht "het waren hele betrouwbaar uitziende mannen" helpt niet veel.

Aan de andere kant is het maar de vraag of de kopende boer te goeder trouw is. De bellen waren niet in een winkel gekocht, maar werden hem direct aangeboden door de "betrouwbare figuren". Regel is toch wel dat bij alles dat uit een achterbak geleverd wordt de nodige vraagtekens mogen worden gezet.


Het feit dat zo expliciet gemeld is dat de boer 30 x 1500 euri's betaald geeft aan dat hij ter goeder trouw is. Omdat hij namelijk zo'n hoge prijs betaald mag hij er "in gerechtvaardigd vertrouwen" vanuit gaan dat er niets aan de hand is met de goederen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds