Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 24 mei 2024 1:35
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

[UL] Rechtseconomie, bach 2, beetje hulp nodig bij opgave
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2005 16:57    Onderwerp: [UL] Rechtseconomie, bach 2, beetje hulp nodig bij opgave Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zit een beetje vast bij opgave 1 van hoofdstuk 4;

1. Indien Efteling de Cobra van Mw. Baan geleverd krijgt, dan kan hij daarmee een omzet van E 4,5 mln realiseren. De door Efteling en Mw. Baan overeengekomen contractsprijs bedraagt E 2 mln. De contractsprijs is vooraf betaald. De productiekosten van Baan zijn E 1 mln.
2. Voordat Efteling de Cobra in exploitatie kan nemen, moet hij nog wel de nodige voorbereidingen aan het terrein treffen. Die voorbereidingsinvesteringen belopen E 1,5 mln.
3. Er is een kans dat Bobbejaan met de Cobra een omzet van E 4 mln kan realiseren. Indien hij in dat geval de Cobra van mw. Baan geleverd zou krijgen, dan betaalt Bobbejaan ook precies die E 4 mln aan mw. Baan.
4. Bobbejaan hoeft geen voorbereidingsinvesteringen te doen.

Stel dat Bobbejaan zich nog *voordat* Efteling aan de voorbereidingsinvesteringen is begonnen bij Mw. Baan meldt met de mededeling dat hij E 4 mln voor de Cobra wil betalen.

a. Aan wie zal mw. Baan de Cobra leveren, als de toegepaste remedie bij contractbreuk resp.
- restitutie
- vergoeding van het negatieve contractsbelang, dan wel
- vergoeding van het positieve contractsbelang is?

Nu lijkt mij dat je gewoon moet berekenen wat het ruilvoordeel voor Baan is bij nakoming, en bij contractbreuk bij elk van de drie remedies, en leveren aan Efteling als het ruilvoordeel bij nakoming groter is en leveren aan Bobbejaan als het ruilvoordeel bij contractbreuk groter is. Maar wat moet je dan met die voorbereidingsinvestering? Helemaal niet meerekenen omdat 'ie nog niet gemaakt is, of bij nakoming wel meerekenen omdat hij dan alsnog gemaakt *moet* worden?
Als ik de voorbereidingsinvestering nl. helemaal niet meetel, dan kom ik bij b (welke van de remedies onder a leidt tot efficiente nakoming of efficiente contractbreuk en welke niet?) uit op resp.
- inefficiente contractbreuk
- inefficiente contractbreuk
- efficiente nakoming
Als ik dan echter bij d met voorbereidingsinvestering bereken kom ik op hetzelfde uit, terwijl er duidelijk staat dat de bevindingen onder b en d verschillend moeten zijn..
Dus.. wie kan dit voor mij verduidelijken?
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2005 17:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De voorbereidingsinvesteringen tel je mee precies dan als ze voor rekening van mw. Baan komen. Dus bij restitutie niet, bij vergoeding van het negatieve contractsbelang ook niet, want de investering is nog niet gemaakt, maar bij vergoeding van het positieve contractsbelang wel, want dan vergoedt mw. Baan de winst die Efteling gemaakt zou hebben bij nakoming, en van die winst gaat natuurlijk de voorbereidingsinvestering af.

En bij de berekening van het ruilvoordeel in het geval van nakoming tel je die investering natuurlijk niet mee, want dan kijk je alleen wat mw. Baan voor voordeel behaalt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2005 18:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik krijg zelf bij b) in alle gevallen efficiënte contractsbreuk Smile.
Bij d) krijg ik het antwoord dat jij bij b) had.

De efficiënte uitkomst is anders omdat bij b) de uitkomst wordt bepaald door het bedrijf dat het meest efficiënt met de Cobra kan omgaan (Bobbejaan haalt er zonder verdere bedrijfskosten 4 mln omzet uit, terwijl Efteling er 4,5 mln uithaalt maar er nog 1,5 mln aan voorbereidingsinvestering in moet stoppen). Bij d) zijn die voorbereidingsinvesteringen al gemaakt, en die kun je nooit meer (kostenloos) terugdraaien. Gegeven dat die investeringen al zijn gemaakt, gaat Efteling nu efficiënter met de Cobra om: 4,5 mln omzet tegen 4 mln omzet voor Bobbejaan.

Voor de efficiënte uitkomst kijk je dus naar het totaalplaatje, zonder je te bekommeren over hoe de kosten en baten over de partijen verdeeld worden.

Antwoord bij f) is dus: vergoeding van het positieve contractsbelang, want deze remedie leidt in beide gevallen tot de efficiënte uitkomst.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2005 20:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Okee, eerst c/d:

Bij nakoming, ruilvoordeel:
Baan : 2-1 = 1
Efteling : 4,5-2-1,5 = 1
Bobbejaan :
Gezamelijk : 2

Bij restitutie, ruilvoordeel:
Baan : 4-2+2-1 = 3
Efteling : 2-3,5 =-1,5
Bobbejaan : 4-4 = 0
Gezamelijk : 1,5
= contractbreuk, inefficient

Bij neg. contractsbelang, ruilvoordeel:
Baan : 4-(2+1,5)+2-1 = 1,5
Efteling : 3,5-3,5 = 0
Bobbejaan : 4-4 = 0
Gezamelijk : 1,5
= contractbreuk, inefficient

Bij pos. contractsbelang, ruilvoordeel:
Baan : 4-4,5+2-1 = 0,5
Efteling : 4,5-2-1,5 = 1
Bobbejaan : 4-4 = 0
Gezamelijk : 1,5
= nakoming, efficient
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2005 20:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan a/b:

Bij nakoming, ruilvoordeel:
Baan : 2-1 = 1
Efteling : 4,5-2-1,5 = 1
Bobbejaan :
Gezamelijk : 2

Bij restitutie, ruilvoordeel:
Baan : 4-2+2-1 = 3
Efteling : 2-2 = 0
Bobbejaan : 4-4 = 0
Gezamelijk : 3
= contractbreuk, efficient

Bij neg. contractsbelang, ruilvoordeel:
Baan : 4-2+2-1 = 3
Efteling : 2-2 = 0
Bobbejaan : 4-4 = 0
Gezamelijk : 3
= contractbreuk, efficient

Bij pos. contractsbelang, ruilvoordeel:
Baan : 4-4,5+2-1 = 0,5
Efteling : 4,5-2 = 2,5
Bobbejaan : 4-4 = 0
Gezamelijk : 3
= nakoming, inefficient
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2005 21:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of wordt bij a. bij het pos. contractsbelang maar 3 vergoedt (4,5 - 1,5)?
Dus dan:

Bij pos. contractsbelang, ruilvoordeel:
Baan : 4-3+2-1 = 2
Efteling : 3-2 = 1
Bobbejaan : 4-4 = 0
Gezamelijk : 3
= contractbreuk, efficient
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2005 21:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

I guess dat ik er dan ben, en dan snap ik het ook Very Happy Is dit ook zoals het in de werkgroep is uitgelegd? In ieder geval bedankt voor de hulp! Good
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2005 21:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, bij het positief contractsbelang moet je de door de contractsbreuk benadeelde partij vergoeden tot de situatie waarin hij zou zijn beland indien het contract wel was nagekomen. Dan moet je Efteling dus laten uitkomen op het voordeel dat hij bij nakoming had gehad, te weten 4,5-2-1,5=1, zoals je zelf al had uitgerekend.

Geen idee hoe dit in de werkgroepen wordt uitgelegd, ik volg ze niet.

En graag gedaan! Het werd toch al tijd het werkboek eens open te slaan Wink.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jasper

Jasper




Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 132


BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2005 22:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als 2e jaars major-minor student heb ik het tentamen net gehad en kan je vertellen dat het niveau niet bijzonder hoog lag. Had zelf een negen en de mensen die ik daarna nog gesproken heb hadden ook allemaal negens en achten.

Die opgaven over Bobbejaan en de Efteling vond ik zelf ook het moeilijkst, als je die snapt moet het tentamen ook wel lukken Wink

succes iig!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2005 22:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik volg ze dus ook niet, ben in het begin van het trimester een paar keer te vaak niet geweest, dus nu ga ik maar niet meer om te voorkomen dat ze gaan zeuren over dat ik meer dan twee keer niet geweest ben, vind het eigenlijk ook wel een echt zelfstudie-vak, zolang ik de opgaven kan maken is het te irritant om bij een werkgroep te zitten waar ze er twee uur overdoen om het nog eens uit te leggen Rolling Eyes
Alleen deze moest ik wat langer over nadenken Wink
Ik hoop dat Jasper gelijk heeft, dan zal het allemaal wel moeten gaan lukken... En ik hoef nog maar 5 hoofdstukken Very Happy
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Matthijs

Matthijs




Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 58


BerichtGeplaatst: wo 14 dec 2005 13:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb ze wel gevolgd en ik heb er veel aan gehad Smile Het tentamen vond ik erg makkelijk. Nu hoop ik dat ik ook nog eens de juiste oplossingen heb ingevuld, dat komt het cijfer wel ten goede Razz

1.a. Fietser hoge zorg, auto hoge zorg
1.b. Nee, fiets midden en auto hoog = 110 ipv de gerealiseerde 100
1.c. Systeem van risicoaansprakelijkheid met beroep op eigen schuld v/h slachtoffer, met een gemiddeld zorgniveau:

100, 0 | 5, 100 | 20, 75
----------------------------
50, 40 | 10, 100 | 25, 75

1.d. Nee, de automobilist gaat er op achteruit (10 ipv 50)

2.a. 300, Coase-theorema -> ontbreken van transactiekosten etc.
2.b. Kosten rechtzaak = 80, schikking is 20, dus schikken is goedkoper
2.c. 400 (60-40=20, is het schikkingsbedrag)
2.d. Het kost de maatschappij meer dan dat het de fabrikant oplevert. Dead weight loss 500
2.e. Unanieme heffing van 40

3.a. 2000
3.b. 2.000.000 + 2.500.000 = 4.500.000
3.c. 1000 kraken worden niet gezet (groep 1), dus een daling van 500.000 -> 4.000.000
3.d. 1% pakkans met een gevangenisstraf van 600 dagen, kost slechts 250.000

Dat waren ze kortweg Smile

Ik heb een 8 nodig om het vak te halen zonder punten van bedrijfseconomie... Ik hoop dat het lukt, want BE ging te slecht Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rikusu



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 33


BerichtGeplaatst: wo 14 dec 2005 17:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Matthijs schreef:
2.d. Het kost de maatschappij meer dan dat het de fabrikant oplevert. Dead weight loss 500
2.e. Unanieme heffing van 40


Deadweight loss? Daarvan was toch alleen sprake bij onvolledige mededinging? Maar goed, da's een kwestie van namen. Ik heb de cijfers niet opgeschreven, maar ik meen dat ik wat anders heb ingevuld (CSP+PSP-nadeel omwonenden iig). En i.p.v. 'unanieme' is het 'uniforme' heffing, maar daar zullen ze ook wel niet zo hard over struikelen denk ik Smile.

Quote:
3.b. 2.000.000 + 2.500.000 = 4.500.000
3.c. 1000 kraken worden niet gezet (groep 1), dus een daling van 500.000 -> 4.000.000


Volgens mij ben je de baten van de inbrekers erbij vergeten te nemen en de kosten van het gevangenzetten (want er worden wel degelijk 200 gevangengezet, bij b, namelijk 10% pakkans op 2000 inbrekers = 200 inbrekers achter slot en grendel = kosten).

Quote:
Ik heb een 8 nodig om het vak te halen zonder punten van bedrijfseconomie... Ik hoop dat het lukt, want BE ging te slecht Very Happy


Ik heb ook een erg goed gevoel over mijn tentamen en afgezien van mijn opmerkingen kwamen volgens mij jouw antwoorden ook overeen, het zal denk ik wel goed zitten Smile. Bedrijfseconomie nog maken na rechtseconomie was inderdaad een hel, ik had d'r helemaal geen zin meer in (wel braaf gedaan natuurlijk). En dan maar een uurtje slaap... ik viel in coma na afloop Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 14 dec 2005 18:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Matthijs schreef:
Ik heb een 8 nodig om het vak te halen zonder punten van bedrijfseconomie... Ik hoop dat het lukt, want BE ging te slecht Very Happy

Weet je dat zeker? Iedereen vertelde me vandaag dat je voor beide onderdelen een voldoende moet hebben, ook al telt BE maar voor 2/7e deel.

Goed, ik heb het toch wel gehaald.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
saar

saar

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 436


BerichtGeplaatst: wo 14 dec 2005 18:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt, je moet voor beide vakken een voldoende halen!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
milou



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 34


BerichtGeplaatst: wo 14 dec 2005 20:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ja je moet voor beiden vakken een 5.5 halen..dus dat wordt bedrijfseco voor mij herkansen denk ik:)
rechtseco ging wel goed..
maar idd bij vraag 5b is het niet 4.500.000 maar 5.900.000 want het is nog 200x(7x1000) van de gevangeniskosten.
bij vraag 5d had ik ook iets anders
groep 1: pakkans 1procent en geldboete van 5000 en gevangenisstraf 190 dagen
groep 2: pakkans 1procent en geldboete van 20.000 en gevangenisstraf van 560 dagen

maatschap welvaartsverlies is dan 250.000
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds