Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 07 jun 2024 7:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

"Renaissance van de Grondwet"
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Les in Grondwet plicht
Pro
78%
 78%  [ 18 ]
Contra
21%
 21%  [ 5 ]
Totaal aantal stemmen : 23

Auteur Bericht
de Webmeester
Webmeester
de Webmeester

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 15631


BerichtGeplaatst: za 28 jan 2006 21:06    Onderwerp: "Renaissance van de Grondwet" Reageer met quote Naar onder Naar boven

De Grondwet moet een verplicht onderdeel worden van het lesprogramma op Nederlandse scholen. Dat is nodig, omdat de grondrechten steeds meer onder druk staan. Dat schrijft NRC Handelsblad in verband met een lezing die minister Pechtold afgelopen vrijdag hield in Nijmegen bij de uitreiking van de Burgemeester Dales Prijs.

„Het lijkt soms wel alsof er een koudefront over onze Grondrechten trekt”, aldus Pechtold
Hij pleit voor een „renaissance van de Grondwet”, die volgens hem „te weinig gedeeld en beleefd" wordt.

Wat vinden jullie van zijn stelling?

Relevante artikelen:
Pechtold: les in Grondwet plicht, NRC Handelsblad
Burgemeester Dales Prijs en Lezing 2006, COC Nijmegen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger ICQ nummer
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: za 28 jan 2006 21:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In mijn beleving is Pechtold een domme populist.

Grondwetles... Da's net zoiets als algebra op de peuterspeelzaal of verbintenissenrecht bij de padvinderij.

En sinds wanneer staan grondrechten onder druk ? Sinds de wet gelijke behandeling ? Of sinds het EVRM ? Of sinds de diverse uitspraken van het EHRM ? Of sinds één van de vele hervormingen van BW 1 ?

En wat zou je ze dan uit moeten gaan leggen ? Als ik de posts op fok! lees, dan heb ik het vermoeden dat het grondwet is en niet grontwet of grondwed al te moeilijk is voor velen.

Puur en ongebreideld populisme, meer is het niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: za 28 jan 2006 22:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Okee, that does it. Pechtold is nu wel heel bezopen bezig.

Pechtold in de NRC schreef:
Maar met de motie-Wilders wordt volgens Pechtold ,,de nuance die de Grondwet biedt, in de ban gedaan”. „We snijden dan de discussie over waar de Grondwet voor staat, radicaal af.” Het gaat om een afweging tussen veiligheid, gelijkheid en godsdienstvrijheid.

Nederlanders zijn zich volgens Pechtold niet bewust van de kracht en van de kwetsbaarheid van de Grondwet. „De Grondwet is voor democratisch opgevoede mensen als lucht. Lucht die je niet meer waarneemt. Behalve als je in ademnood verkeert.”


Dit is net zoiets als de 'normen en waarden' van Balkenende. Uit de manier waarop Pechtold over 'de grondwet' spreekt maak ik op dat hij het hooguit over hoofdstuk 1 uit onze grondwet heeft. Of eigenlijk over enkele grondrechten... Bovendien is onze grondwet eigenlijk nogal achterhaald of op zijn minst erg onduidelijk op enkele punten. Om dit nou aan middelbare scholieren te gaan leren. Confused

Het hele idee van een of andere grondwetleerplicht lijkt me echt volkomen bezopen. Ja woehoe, nog een wetje er tegenaan en alles komt goed. Nee, dit lijkt me een erg ondoordacht, slecht en erg polulistisch plan van minister Leeghoofd.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: za 28 jan 2006 23:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In het geschiedenisonderwijs hoort de grondwet aan de orde te komen. Hoe het onderwijs precies ingevuld wordt, is iets anders. Maar dat er een grondwet is, en dat er bepaalde zaken in staan hoort mijns inziens gewoon bij de algemene ontwikkeling.
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: za 28 jan 2006 23:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben er ook wel voor dat mensen zich beseffen dat we zo'n ding hebben en dat we die niet zomaar hebben, maar ik denk gewoon niet dat een dergelijk middel het effect zal hebben dat Pechtold wenst.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: zo 29 jan 2006 0:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

'Tijd voor een renaissance van de Grondwet'
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 29 jan 2006 2:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ergo sum schreef:
'Tijd voor een renaissance van de Grondwet'

Ik hoop maar dat er genoeg publiek bij de lezing was. Afgelopen woensdag liet ie nog verstek gaan; een groep van 80 rechtenstudenten was hem te min.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lucas



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 431


BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2006 16:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
In mijn beleving is Pechtold een domme populist.

Grondwetles... Da's net zoiets als algebra op de peuterspeelzaal of verbintenissenrecht bij de padvinderij.

En wat zou je ze dan uit moeten gaan leggen ? Als ik de posts op fok! lees, dan heb ik het vermoeden dat het grondwet is en niet grontwet of grondwed al te moeilijk is voor velen.

Puur en ongebreideld populisme, meer is het niet.


Ik vind het idee helemaal niet slecht, en ik vind ook niet dat het moet worden afgeschoten omdat het van Pechtold komt en hij een domme populist zou zijn. Jouw reactie loopt toch ook niet zozeer over van intelligentie, maar van arrogantie des te meer.

Natuurlijk is grondwetsleer op universitair niveau niet te doen op bv. de middelbare school, maar een aangepaste les kan wel degelijk mensen de ogen openen. Algebra op de kleuterschool gaat inderdaad niet lukken, maar kinderen op die leeftijd met een telraam laten werken is geen onmogelijke opgave. Ik bedoel maar, je moet het op de juiste manier brengen...

En misschien moet je het ook wel in een breder perspectief bekijken. Veel mensen hebben er geen idee van hoe het recht in Nederland in elkaar steekt. Wat is er dan is mee om dit op begrijpelijk niveau uit te leggen? Ik zie daarin geen nadelen, enkel voordelen.

En roepen dat mensen "het toch niet begrijpen" is wel makkelijk, maar dáár ligt dan juist een taak voor het onderwijs...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2006 17:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat het in deze tijden geen overbodige luxe is om goed stil te staan bij de grondwet en dan in het bijzonder de grondrechten, nu er steeds weer nieuwe grenzen worden opgezocht en vrijheid plaats moet maken voor veiligheid. Het is misschien niet aan de 'gewone' burger - waar wij superbeings ons inderdaad nogal eens laatdunkend over uitlaten - om adviezen uit te brengen of kritische opiniestukken te publiceren, maar het is wel hun grondwet en hun grondrechten waar het over gaat. Ik sta in principe positief tegenover iedere vorm van bewustwording, onderwijs en emancipatie. Dat is ontwikkeling. Om te voorkomen dat een overheid of een dictator teveel macht naar zich toetrekt is het niet alleen van belang dat de elite scherp blijft. Het volk is uiteindelijk de kiezer en de kinderen zijn de toekomst, dus moet er volop geïnvesteerd worden in scherpzinnigheid en algemene ontwikkeling.
Mits het niet betuttelend is, natuurlijk, en voor die term komen Balkenendes 'nurmen en waerden' imho wel in aanmerking.

Hoe in concreto dit idee vorm gaat krijgen, en of het überhaupt meer effect zal hebben dan het zoveelste symbolische wetje, dat is natuurlijk nog maar de vraag. Maar het ongebreidelde galspuwen op de politiek, in het bijzonder de heer Pechtold, begint bij mij onderhand ook een beetje het 'het is ook nooit goed' gevoel op te wekken. Kritisch zijn, ok, maar op deze manier zouden juristen niet meer dan in een hoekje mokkende kamergeleerden worden.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2006 17:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een lesje "het hoe en waarom van de rechtstaat" lijkt me zeker nuttig voor iedereen. Maar hebben we dat allemaal ooit al niet bij geschiedenis gehad? Franse revolutie, Montesquieu, etc. Ik vrees dat het allemaal niet zo beklijft als Pechtold zou willen Wink.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2006 17:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat betreft de grondrechten zou ik menen dat het nuttig kan zijn als de formele wetgever zelf meer werk zou maken van de spanning die tussen de verschillende grondrechten bestaat in plaats van het steeds af te schuiven op de rechterlijke macht. Wat de andere hoofdstukken van onze grondwet betreft: Heeft pechtold er überhaupt wel aan gedacht dat we die hebben? En wat daar in staat? Gaan we middelbare scholieren bijvoorbeeld uitgebreid vertellen wat er moet gebeuren in geval van ontstentenis van de Koning? Of dat onduidelijk is wat precies het verschil is tussen tot de rechterlijke macht behorende rechters en andere rechtsprekende colleges? Of dat ook de Koning een zeker recht op privacy heeft? (art. 41). Dat zijn zo maar een paar vragen die opkomen bij bestudering van de grondwet. Ik neem aan dat pechtold enkel hoofdstuk een bedoelt. En uit dat hoofdstuk enkel een paar rechten.

O trouwens, nog een ding. Zullen we de voorrang van eenieder verbindende verdragsbepalingen ex. art. 93/94 Gw. afschaffen? Ik denk dat dat de staus van onze grondwet veel zal helpen. En als we dan toch bezxig zijn, zullen we dan eindelijk die idiote Europeesrechtelijke doctrine van Costa/ENEL eens een keer goed verwerpen? Ook dat zou helpen. Want als je met voorbeelden als de VS gaat smijten, realiseer je dan ook dat vergrote nationale trots leidt tot meer weerstand tegen niet-nationale autoriteiten. En Nederland heeft nu juist de reputatie zo vreselijk goed te luisteren naar niet-nationale (desnoods zelfbenoemde) autoriteiten.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Lucas



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 431


BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2006 17:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:


Hoe in concreto dit idee vorm gaat krijgen, en of het überhaupt meer effect zal hebben dan het zoveelste symbolische wetje, dat is natuurlijk nog maar de vraag. Maar het ongebreidelde galspuwen op de politiek, in het bijzonder de heer Pechtold, begint bij mij onderhand ook een beetje het 'het is ook nooit goed' gevoel op te wekken. Kritisch zijn, ok, maar op deze manier zouden juristen niet meer dan in een hoekje mokkende kamergeleerden worden.


Hulde! Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2006 17:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Maar het ongebreidelde galspuwen op de politiek, in het bijzonder de heer Pechtold, begint bij mij onderhand ook een beetje het 'het is ook nooit goed' gevoel op te wekken.


Tot voor de komma: Check! Na de komma (over Pechtold): Dan moet hij ook maar niet van die stomme ideeën hebben hoor. Zelfs de volledige ministerraad is hem zat. Hij doet het er gewoon echt om en dan verdient hij het ook de deksel op zijn neus te krijgen.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2006 21:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind niet dat Pechtold idiote ideeën heeft. Ik ben het eigenlijk steeds met hem eens. Hij zit alleen wel op de verkeerde plaats. Verder heeft hij zich een behoorlijk PR probleem aangemeten. Maar ja, dat is in het land dat Verdonk op #1 wil zien.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2006 22:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Wat betreft de grondrechten zou ik menen dat het nuttig kan zijn als de formele wetgever zelf meer werk zou maken van de spanning die tussen de verschillende grondrechten bestaat in plaats van het steeds af te schuiven op de rechterlijke macht. Wat de andere hoofdstukken van onze grondwet betreft: Heeft pechtold er überhaupt wel aan gedacht dat we die hebben? En wat daar in staat? Gaan we middelbare scholieren bijvoorbeeld uitgebreid vertellen wat er moet gebeuren in geval van ontstentenis van de Koning? Of dat onduidelijk is wat precies het verschil is tussen tot de rechterlijke macht behorende rechters en andere rechtsprekende colleges? Of dat ook de Koning een zeker recht op privacy heeft? (art. 41). Dat zijn zo maar een paar vragen die opkomen bij bestudering van de grondwet. Ik neem aan dat pechtold enkel hoofdstuk een bedoelt. En uit dat hoofdstuk enkel een paar rechten.


Volgens mij straf je Pechtold nu af op dingen waarover hij zich nog niet heeft kunnen uitspreken. In zijn toespraak legt hij de nadruk op de grondrechten, en die staan in de grondwet. Ik begrijp niet waar je kritiek vandaan komt dat hij het verschil tussen die twee niet zou kennen. En wat betreft je wilde voorbeelden, geef de man een kans om zijn idee nader uit te werken, in plaats van hem hersenspinselen in de mond te leggen.



Duch schreef:
O trouwens, nog een ding. Zullen we de voorrang van eenieder verbindende verdragsbepalingen ex. art. 93/94 Gw. afschaffen? Ik denk dat dat de staus van onze grondwet veel zal helpen. En als we dan toch bezxig zijn, zullen we dan eindelijk die idiote Europeesrechtelijke doctrine van Costa/ENEL eens een keer goed verwerpen? Ook dat zou helpen. Want als je met voorbeelden als de VS gaat smijten, realiseer je dan ook dat vergrote nationale trots leidt tot meer weerstand tegen niet-nationale autoriteiten. En Nederland heeft nu juist de reputatie zo vreselijk goed te luisteren naar niet-nationale (desnoods zelfbenoemde) autoriteiten


Ik zie het verband niet. In mijn beleving gaat de vergelijking met de VS niet verder, dan aantonen dat daar het besef van de gemeenschappelijke geschiedenis en trots op de staat veel verder gaat dan bij ons. Nationalisme is niet per definitie vies, en de VS niet per definitie fout. Ik denk dat je angst voor anti-niet-nationale gevoelens (volgt u nog!) uit het verband van het hier bedoelde historisch besef getrokken wordt.
(trouwens, jij was toch zo tegen de Europese rechtspraak...? Wink )



bona fides schreef:
Een lesje "het hoe en waarom van de rechtstaat" lijkt me zeker nuttig voor iedereen. Maar hebben we dat allemaal ooit al niet bij geschiedenis gehad? Franse revolutie, Montesquieu, etc. Ik vrees dat het allemaal niet zo beklijft als Pechtold zou willen Wink


Maar dat is toch juist wat hij zegt?! Dat het huidige onderwijs en het heersende sentiment niet voldoende is? Dat wil hij dan toch juist veranderen, zodat we er wel wat aan hebben?





@ Lucas: thanx!

Embarassed




Duch schreef:

Tot voor de komma: Check! Na de komma (over Pechtold): Dan moet hij ook maar niet van die stomme ideeën hebben hoor. Zelfs de volledige ministerraad is hem zat. Hij doet het er gewoon echt om en dan verdient hij het ook de deksel op zijn neus te krijgen.


Ja, daarover verschillen we dan gezond van mening! Wink



Ik wil hier niet koste wat kost zijn voorstel gaan verdedigen. Misschien wordt het uiteindelijk ook wel een grote flater. Maar misschien ook niet!
In vredesnaam, met alleen maar geklaag en gefoeter komen we toch ook nergens? Iets meer nuance en vooral: objectieve kritiek. Een politicus hoeft niet aardig te zijn om zijn werk goed te doen.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds