Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 16:17
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rechtswerking bij uitblijven reactie?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
theforce070



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: za 02 apr 2016 14:57    Onderwerp: Rechtswerking bij uitblijven reactie? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste juristen en rechtskundige,

Ik heb een vraag met betrekking tot rechtswerking. Eind 2014 heb ik een familielid geholpen bij een oplossing te vinden voor een openstaande schuld, waarbij een vonnis is uitgesproken (verjaring 20 jaar).

Ik heb dit keurig op proberen te lossen voor haar, door een voorstel van directe betaling in te dienen tegen finale kwijting over en weer bij de wederpartij. Ik zou dit bedrag aan haar voorschieten, maar dit is niet relevant.

Het voorstel zelf - te weten 90% van de hoofdsom - is mijn inziens redelijk geweest en hierbij hebben wij aangehecht het verzoek wat eventueel voor de wederpartij aanvaardbaar is of een eventueel tegenvoorstel, mocht ons voorstel worden afgewezen.

Hierop is tot op de dag van vandaag geen reactie gekomen van de wederpartij. De vraag die nu derhalve bij mij opkomt is wanneer er sprake is van rechtswerking. Is een uitblijven van een reactie voor een periode langer dan één jaar afdoende. We hebben het hier nu immers mijn inziens niet slechts over stilzitten maar de schuldeiser is ons compleet aan het negeren en reageert nergens meer op (!)

Alvast dank voor jullie visie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: za 02 apr 2016 15:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

theforce070 schreef:
Beste juristen en rechtskundige,

Ik heb een vraag met betrekking tot rechtswerking. Eind 2014 heb ik een familielid geholpen bij een oplossing te vinden voor een openstaande schuld, waarbij een vonnis is uitgesproken (verjaring 20 jaar).

Ik heb dit keurig op proberen te lossen voor haar, door een voorstel van directe betaling in te dienen tegen finale kwijting over en weer bij de wederpartij. Ik zou dit bedrag aan haar voorschieten, maar dit is niet relevant.

Het voorstel zelf - te weten 90% van de hoofdsom - is mijn inziens redelijk geweest en hierbij hebben wij aangehecht het verzoek wat eventueel voor de wederpartij aanvaardbaar is of een eventueel tegenvoorstel, mocht ons voorstel worden afgewezen.

Hierop is tot op de dag van vandaag geen reactie gekomen van de wederpartij. De vraag die nu derhalve bij mij opkomt is wanneer er sprake is van rechtswerking. Is een uitblijven van een reactie voor een periode langer dan één jaar afdoende. We hebben het hier nu immers mijn inziens niet slechts over stilzitten maar de schuldeiser is ons compleet aan het negeren en reageert nergens meer op (!)

Alvast dank voor jullie visie.

Er hoeft niet gereageerd te worden en er hoeft niet ingegaan te worden op het voorstel. Als het al ontvangen is (u hebt het niet over een aangetekende brief).
Van rechtsverwerking is geen sprake.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl


Laatst aangepast door UwJurist.nl op zo 03 apr 2016 11:46, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 02 apr 2016 15:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie niet in hoe de schuldeiser zijn recht op voldoening van de uitstaande schuld zou kunnen verwerken door niet te reageren op een verzoek tot kwijtschelding van 10%. Ik zie geen enkele rechtsplicht om op zo'n verzoek te reageren (en zeker niet nu het vonnis reeds geveld is).

Ook het enkele stilzitten van de schuldeiser (blijkbaar doet hij geen moeite om het vonnis te executeren) kan niet tot rechtsverwerking leiden.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
theforce070



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: za 02 apr 2016 16:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is helder dat een enkel stilzitten niet kan resulteren in rechtswerking, dit begrijp ik volledig. Waar het mij in casu om gaat is wanneer er (aangetekend) een brief is verzonden met het verzoek wat voor schuldeiser aanvaardbaar is, hierop geen reactie komt. Tussentijds en nadien is er op eigen infinitief tevens nog een verzoek verzonden voor een regeling met betaling van de 90% en het restant (10% in termijnen), ook hiervoor geldt geen gehoor.

Kortheidshalve geeft de schuldeiser nergens gehoor aan of een tegenbericht én gaat de schuldeiser ook niet over tot executiemaatregelen. Was in casu het voorstel in 2014 akkoord gegeven was de schuld nu reeds 3 maanden afgelost overeenkomstig het laatste voorstel (!)


In mijn optiek is het op zijn minst vreemd dat een jaar naar dato (op het moment dat bij het laatste voorstel de volledige vordering zou zijn voldaan) er door de schuldeiser geen actie is ondernomen, noch een tegenbericht. Hierdoor is de schuld nog steeds aanwezig en heeft aflossing niet plaatsgevonden. Hier zou mijn inziens op zijn minst de indruk uit kunnen ontstaan dat het voor de schuldeiser niet zo heel belangrijk is.

Ik hoop dat jullie mij nog kunnen volgen. Ik probeer het zo compleet als mogelijk uit te leggen, maar dit is dus mijn punt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: za 02 apr 2016 17:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uw reactie verandert niets aan mijn antwoord.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
theforce070



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: za 02 apr 2016 17:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik begrijp dat het antwoord hetzelfde blijft. Ik zit alleen toch in dubio met het feit dat het een financieel dienstverlener is én ik van mening ben dat hierdoor (mogelijk) ECLI:NL:RBNNE:2014:3079 enigzins van toepassing is gelet op het feit dat het ook een financieel dienstverlener mijn inziens een bepaalde zorgplicht heeft.

Eens temeer omdat wij in het verzoek uitdrukkelijk hebben aangegeven wat het rekeningnummer is van de wederpartij zodat er in ieder geval 90% (eerste voorstel) kan worden voldaan.

Derhalve ben ik het volledig met uw antwoord eens dat de situatie doorgaans ten voordele is van schuldeiser, alleen hierdoor heb ik enige twijfel. Is het bijvoorbeeld redelijk wanneer er rente in de toekomst wordt gerekend, wanneer de wederpartij geen reactie geeft, alsmede informatie verstrekt inzake waar dan een betaling aan gericht kan worden.

Het derhalve niet zozeer het stilzitten, waar ze nu bang voor is, is hoofdzakelijk dat er dadelijk wettelijke rente et cetera in rekening wordt gebracht, terwijl tot op heden geen mogelijkheid tot betaling is gegeven.
Er zitten dus wat haken en ogen aan die het mijn inziens een bijzonder geval maken.

Tot dusver dank voor de antwoorden in ieder geval.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: za 02 apr 2016 20:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gaat u nu iedere keer een heel klein beetje extra informatie geven? Ik bedank ervoor om mijn kostbare tijd hier nog verder aan te spenderen.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 02 apr 2016 20:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

theforce070 schreef:
Het is helder dat een enkel stilzitten niet kan resulteren in rechtswerking, dit begrijp ik volledig. Waar het mij in casu om gaat is wanneer er (aangetekend) een brief is verzonden met het verzoek wat voor schuldeiser aanvaardbaar is, hierop geen reactie komt. Tussentijds en nadien is er op eigen infinitief tevens nog een verzoek verzonden voor een regeling met betaling van de 90% en het restant (10% in termijnen), ook hiervoor geldt geen gehoor.

Nogmaals, er is geen enkele reden voor een schuldeiser om op een verzoek tot kwijtschelding te reageren en zeker niet nadat de preciese hoogte van de schuld al in een vonnis is vastgelegd. Wat helpt het als de schuldeiser "nee" zegt? En dan, nog een keer vragen en nog een keer en nog een keer, en denken niet te hoeven betalen zolang het antwoord uitblijft?

Als de schuldenaar af wil van de "onzekerheid", dan kan hij doen wat hij behoort te doen: gehoor geven aan het vonnis.

Quote:
Hierdoor is de schuld nog steeds aanwezig en heeft aflossing niet plaatsgevonden.

Hoezo "hierdoor"? Niks hierdoor. Los gewoon af en klaar...
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 02 apr 2016 21:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

theforce070 schreef:
Ik begrijp dat het antwoord hetzelfde blijft. Ik zit alleen toch in dubio met het feit dat het een financieel dienstverlener is én ik van mening ben dat hierdoor (mogelijk) ECLI:NL:RBNNE:2014:3079 enigzins van toepassing is gelet op het feit dat het ook een financieel dienstverlener mijn inziens een bepaalde zorgplicht heeft.

De redenering van de rechtbank komt hierop neer:
- tegen [A] is lang geleden een verstekvonnis uitgesproken waar [A] niets van wist;
- vele vele vele jaren later probeert Albank de vordering te innen;
- [A] beweert dat er nimmer een betalingsachterstand is geweest, zodat hij in feite de schuld al had voldaan voor het vonnis is uitgesproken. Maar hij kan dit na het verstrijken van zoveel tijd niet meer bewijzen;
- de rechtbank merkt op dat als vast zou staan dat [A] inderdaad al betaald heeft, Albank niet tot executie mag overgaan (rov. 5.3, laatste zin);
- de rechtbank concludeert dat [A] door het stilzitten van Albank in zijn bewijspositie is aangetast. Het door de rechtbank in de stellingen van [A] ingelezen beroep op rechtsverwerking slaagt.

Het lijkt mij behoorlijk stug dat jouw situatie hierop lijkt.

Quote:
Het derhalve niet zozeer het stilzitten, waar ze nu bang voor is, is hoofdzakelijk dat er dadelijk wettelijke rente et cetera in rekening wordt gebracht, terwijl tot op heden geen mogelijkheid tot betaling is gegeven.

Ja ja, er is "geen mogelijkheid tot betaling" gegeven. Je hebt geen bankrekeningnummer? Heb je om een bankrekeningnummer gevraagd?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds