Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 16 apr 2024 17:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

EMA cursus (alcohol) nav rijden op snorfiets
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dtvdw



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 11 mrt 2008 12:34    Onderwerp: EMA cursus (alcohol) nav rijden op snorfiets Reageer met quote Naar onder Naar boven

Persoon:

Ik ben een 24e jarige Amsterdamse student die voor voetbaltraining geregeld terug gaat naar Leiden, waar de situatie heeft plaatsgevonden.

Ik heb mijn rijbewijs op 28-11-2002 behaald.

Ik ben op 11-11-2007 (dus nog -net- beginnend bestuurder) aangehouden zoals hieronder beschreven.


De situatie:

Op weg naar huis (na training, via de kroeg) ben ik, al rijdend op de snorfiets, omstreeks 04:00 uur staande gehouden.
Een blaastest wees uit dat ik teveel gedronken had met een aanhouding als gevolg.

De meting op het bureau gaf 575ug/l (1,31 pm) aan.


Gevolg:

Ze hebben mij tot 08:00 uur vastgehouden en mijn rijbewijs ingevorderd.

Er is mij verteld dat de ovj de hoogte van de boete zal bepalen en dat ik verplicht moet deelnemen aan een zogenoemde EMA (alcohol) cursus; kosten +- €700,- (exc boete)


Toelichting:

Ik vraag mij af of dit niet te zwaar behandeld wordt.
Zover ik weet ben ik even strafbaar als wanneer ik op een fiets zou rijden.

Ik pak vanzelfsprekend niet de auto, ben nog nooit in aanraking met justitie geweest en voor de rest een serieuze student die hard op weg is zijn studie af te ronden.
Naar mijn eigen beleving was ik prima in staat om naar huis te snorren/fietsen daar dit een wekelijks ritueel is.

Ik lees onder kopjes 'opmerkelijk nieuws' af en toe dat er een fietser naar huis gestuurd is met een rijverbod omdat deze te veel gedronken had en daar wordt nooit gerept van aanhouding en/of vervolging.

Mijn vraag:

Heeft het zin om bezwaar aan te tekenen?

(Gaat niet ieder normaal mens met de fiets naar huis na een avondje stappen ed.?)



Alvast bedankt voor het meedenken!


Dennis


Laatst aangepast door dtvdw op di 21 okt 2008 1:24, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Freak



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 183


BerichtGeplaatst: di 11 mrt 2008 18:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan je verder niet helpen. Maar bedenk wel dat een bromfiets een gemotoriseerd voertuig is, en een fiets niet. Ook maakt het imho niets uit hoevaak je die route gereden hebt, je inschattingsvermogen (om oa andere verkeersdeelnemers in te schatten) en reactievermogen zijn slechter dan wanneer je nuchter bent.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
GJudge

GJudge

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 173


BerichtGeplaatst: di 11 mrt 2008 23:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie niet in waarom je te zwaar behandeld zou zijn. Je had tenslotte niet bepaald weinig gedronken (laten we wel wezen: je zit ruim een promille boven wat is toegestaan). Freak heeft gelijk voor wat betreft het feit dat je een motorvoertuig bestuurde en die in die zin niet gelijk is aan een fiets, echter, art 8 Wegenverkeerswet stelt het besturen van een voertuig (incl fiets dus) strafbaar.

De EMA-maatregel wordt bij beginnende bestuurders opgelegd bij een promillage van 0,8 of meer, dus bij jou zeker. Kijk voor meer info op http://www.verkeershandhaving.nl/ en dan even doorklikken naar dossier 0,2 promille (link staat op de homepage van de site). Hier staat ook dat het cursusgeld minimaal €750,- bedraagt en je drie vrije dagen kwijt zult zijn. Deze cursus is tot slot ook gewoon verplicht.
Voor wat betreft de boete: het BOS-polarissysteem (algemene beleidsregels van het OM) geeft een boete op van €190,- dus dat zal hoogst waarschijnlijk ook je boetebedrag zijn.

In bezwaar gaan tegen deze (verwachte!) oplegging zal je niet helpen. Het is gewoon beleid, er is geen sprake van ongelijkheid en ongetwijfeld zal het al vaak bij de rechter voor hebben gelegen. Voorts is de wet erop gericht om alcohol te ontmoedigen, en dat lukt ze op deze wijze aardig, lijkt me zo.
Dat iedereen het zou doen na een avondje stappen is irrelevant voor jouw zaak: jij had niet dronken moeten besturen. Dat je dacht dat je nog wel behoorlijk kon besturen is, evenals freak zegt, een subjectieve kant waar de rechter geen boodschap aan heeft. De regel is duidelijk, jij overtreedt hem objectief, en dus ben jij het haasje, zo zal kort door de bocht de redenering zijn.

Het spijt me, maar we kunnen je hiermee niet helpen in een ontsnappingsmogelijkheid. Een bezwaarschrift tegen vervolging heeft geen enkele kans van slagen. Soms moet je gewoon op de blaren zitten als je de billen hebt gebrand... Wink
_________________
Justice is in the eye of the beholder.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 12 mrt 2008 1:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dtvdw schreef:
Zover ik weet ben ik even strafbaar als wanneer ik op een fiets zou rijden.

Door niet alleen hier maar ook in de rest van je betoog een bromfiets gelijk te stellen aan een fiets, krijg je onze handen zoals je merkt niet op elkaar. Ik kan maar moeilijk begrijpen waarom je het begane feit door spraakverwarring te stichten probeert te bagatelliseren. Overigens ben je dronken op een fiets rijdend ook strafbaar (zoals GJudge al opmerkte).

Los daarvan staat het je uiteraard vrij om op te komen tegen de boete die je krijgt opgelegd. Ik vermoed dat het om een transactievoorstel zal gaan. Op dat voorstel hoef je niet in te gaan. Je zult dan worden gedagvaard en kunt dan tegenover de strafrechter je verhaal doen.

(Als ik me niet vergis gaat het hier niet om een WAHV-feit, zodat je geen administratief beroep kunt instellen ("bezwaar kunt maken"). Of vergis ik mij?)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dtvdw



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: wo 26 mrt 2008 16:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de reacties en excuus voor mijn late reactie. Dit komt mede doordat ik gewacht heb op het antwoord van het cbr op dezelfde vraag die ik hier gepost heb.

Om te beginnen wilde ik nog even reageren op jullie reacties.

Ten eerste reed ik niet op een bromfiets (45km/h) maar op een snorfiets(25km/h) en naar mijn weten vallen deze niet onder dezelfde categorie. Ik was van mening dat een bromfiets wel als gemotoriseerd wordt beschouwd en een snorfiets niet. Vandaar trok ik (misschien teveel) de vergelijk met een fiets.

Verder bedoelde ik met wekelijks ritueel ook niet dat ik elke week dezelfde route fiets en deze dus goed ken oid, maar meer dat ik elke week een biertje drink en dan dus strafbaar aan het rondfietsen ben (en met mij nog vele anderen), met een fikse boete als straf. Ik bedoelde dit verder ook niet om mij in een beter daglicht te plaatsen, maar meer om de situatie een beetje te relativeren. Alcohol ontmoedigen lukt op deze manier idd aardig (al ben ik het er niet mee eens) Smile

Ten slotte was ik ook niet van plan om de boete (die waarschijnlijk 190 euro zal kosten) aan te vechten of om er bezwaar tegen te maken, maar ik vond de cursus een beetje teveel van het goede en daar ging het mij om.


Het cbr heeft mij afgelopen week over deze kwestie opgebeld en het volgende is er ong uitgekomen:

Het cbr heeft mij in eerste instantie deze cursus opgelegd omdat vanuit de informatie, ontvangen van de politie, niet duidelijk was wat voor voertuig er bestuurd was. Het cbr is er toen vanuit gegaan dat het een auto betrof.
Aangezien dit niet het geval is, omdat ik op een SNORFIETS reed, EN omdat het een EERSTE VERGRIJP is laat het cbr de cursus hoogstwaarschijnlijk vervallen en moet ik alleen de boete opgelegd door de ovj betalen.

Mvg,

Dennis
Bekijk profiel Stuur privé bericht
GJudge

GJudge

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 173


BerichtGeplaatst: wo 26 mrt 2008 18:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou dat is dan iig mooi voor je, scheelt weer in de kosten. Voor wat betreft de boete geeft het BOS/Polarissysteem geen ander bedrag op dan hiervoor, dus dat zal ongeveer €190,- worden. Voor de strafbaarheid maakt het in principe geen verschil tussen fiets, snorfiets of brommer.
Ik zou alleen wel zeggen: pas op voor nog een keer, want dan zal je er niet zo makkelijk onderuit komen...
Overigens viel me op de door mij opgegeven site nog wel op dat het betaalbedrag nogal varieert: in het aangehaalde dossier stond €750,-, ergens anders €600,-....
_________________
Justice is in the eye of the beholder.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dtvdw



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: do 27 mrt 2008 16:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het bedrag wat ik moest betalen voor de EMA cursus was 685 euro.

Ik zorg er idd wel voor dat het niet nog een keer zover komt Smile (hoewel ik nog altijd gewoon onder invloed naar huis fiets of loop... want om nu altijd een taxi te nemen of mijn roes aan de bar uit te slapen zie ik ook niet helemaal zitten Wink )
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds