Omzetting naar vijf of meer onzelfstandige woonruimten
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

#1: Omzetting naar vijf of meer onzelfstandige woonruimten Auteur: Fer1950 BerichtGeplaatst: vr 30 aug 2019 12:25
    —
Beste allen,

Het volgende is een vraagteken bij mij. Bij het omzetten van een zelfstandige woonruimte naar 5 of meer onzelfstandige woonruimten kent Amsterdam de volgende voorwaarde:
De te realiseren onzelfstandige woonruimten worden beheerd door een instelling die zich richt op de verhuur en het beheer van onzelfstandige woonruimte. Dit moet in de statuten staan. De instelling is bovendien als zodanig ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

In de huisvestingverordening 2016 van Amsterdam (zie https://assets.amsterdam.nl/publish/pages/885450/huisvestingsverordening_amsterdam_2016_geldig_vanaf_1_januari_2018.pdf) staat dit ook aangegeven als "een instelling". Zie artikel Artikel 3.3.2h op pagina 22 en Artikel 3.3.2 op pagina 77.

En de vraag luidt; is het mogelijk dat deze instelling ook een vereniging is? Ik wil namelijk met de buren die ook hun woning willen verhuren een vereniging beginnen voor het verhuur en beheer van de woonruimten.

Alvast bedankt.

Gr Fer

#2: Re: Omzetting naar vijf of meer onzelfstandige woonruimten Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 01 sep 2019 2:08
    —
Fer1950 schreef:
En de vraag luidt; is het mogelijk dat deze instelling ook een vereniging is? Ik wil namelijk met de buren die ook hun woning willen verhuren een vereniging beginnen voor het verhuur en beheer van de woonruimten.

Als een vorm van naastenliefde? Een vereniging kan geen winstoogmerk hebben. Eventueel behaalde winst dient ten goede te komen van de vereniging en mag niet aan de leden worden uitgekeerd.

De coƶperatie lijkt me een geschiktere rechtsvorm.



Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl