Toerekenen aftrekpost, schenking?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Fiscaal recht

#1: Toerekenen aftrekpost, schenking? Auteur: EAOT BerichtGeplaatst: za 07 apr 2018 22:07
    —
Beste,

Ik heb een vraag over schenking.

De situatie is als volgt: mevrouw en meneer zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Na de scheiding heeft meneer een aftrekpost en mevrouw een bijtelpost. Meneer rekent zijn aftrekpost op grond van 2.17 lid 7 IB toe aan mevrouw. De vraag is of dit een schenking kan impliceren.

Graag zou ik hier voor en tegenargumenten voor willen weten.

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 08 apr 2018 0:17
    —
Meer algemeen lijkt de vraag te zijn of het schuiven met inkomensbestanddelen tussen fiscale partners bij de aangifte inkomstenbelasting een schenking kan opleveren van de ene partner aan de andere. Als tussen de partners een volledige gemeenschap van goederen bestaat natuurlijk niet, maar zo'n gemeenschap van goederen hoeft niet te bestaan.

Mijn eerste gedachte is dat het antwoord "nee" is. De fiscale partners doen samen aangifte. Bij het invullen van de aangiftes mogen ze schuiven. Zijn de aangiftes eenmaal ingevuld, dan bepaalt iedere aangifte hoeveel belasting de betreffende partner verschuldigd is. Iedere partner is verantwoordelijk voor betaling van de eigen belastingschuld.

Aan de andere kant zullen er natuurlijk fiscale partners zijn die wat ze door schuiven besparen eerlijk verdelen. Levert dat verdelen van de besparing dan een schenking op? Volgens mijn eerste gedachte blijkbaar wel.

Misschien zie ik dat laatste te streng en moet je het gezamenlijk doen van aangifte inclusief de afspraak over hoe het belastingvoordeel is te verdelen als één actie zien die voor de schenkbelasting niet relevant is.

Vreemd genoeg kan ik hier weinig over vinden.

#3:  Auteur: hilde12 BerichtGeplaatst: di 10 apr 2018 21:00
    —
Heb er verder nog niet naar gekeken, maar ze zijn gescheiden @BonaFides

#4:  Auteur: hilde12 BerichtGeplaatst: di 10 apr 2018 21:01
    —
Zijn ze voor het betreffende jaar nog fiscale partners, of niet?

#5:  Auteur: EAOT BerichtGeplaatst: di 10 apr 2018 21:56
    —
In principe zijn ze geen fiscaal partner meer, maar dit kunnen ze wel blijven op grond van art 2.17 lid 7 IB

#6:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 10 apr 2018 23:24
    —
hilde12 schreef:
Heb er verder nog niet naar gekeken, maar ze zijn gescheiden @BonaFides

Dat snap ik, maar voor de vraag lijkt mij slechts van belang te zijn dat er geen sprake is van een gemeenschap van goederen. Dat zo'n gemeenschap er vroeger wel was maar nu niet meer vanwege scheiding doet er voor zover ik zie niet toe.

#7:  Auteur: EAOT BerichtGeplaatst: wo 11 apr 2018 7:28
    —
Dat klopt inderdaad. Het gaat meer om de vraag of het 'geven' van je aftrekpost aan een ander schenking kan impliceren. In principe zou de een namelijk een bijbelpost en de ander een aftrekpost hebben. Om dat glad te laten lopen geeft de een de aftrekpost aan de ander.



Rechtenforum.nl -> Fiscaal recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl