Arbeidscontract loopt nog bij WIA uitkering
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: Arbeidscontract loopt nog bij WIA uitkering Auteur: reynard BerichtGeplaatst: vr 23 mrt 2018 18:33
    —
Sinds een aantal jaren zit ik in de WIA (meer dan 80% AO). Ik had en heb geen slechte relatie met de werkgever waar ik ben uitgevallen, en er is vanuit hen ook de mogelijkheid om wanneer dat voor mij qua ziekte mogelijk zou zijn, weer terug te keren. Daarom is al die tijd het arbeidscontract niet ontbonden.

Nu ben ik echter al een vrij lange tijd weg en is de kans op spoedige terugkeer niet zo groot. Daarmee komt vanuit de werkgever de vraag of het arbeidscontract niet toch ontbonden kan worden. Men geeft als reden om de administratie wat te vergemakkelijken, wat ik me kan voorstellen, maar misschien speelt er meer?

Voor mij zou het opzeggen op zich geen probleem zijn; het is voor mij ergens toch een zorg wat we met dat contract moeten en ik zou wellicht ook terug kunnen keren met een nieuw contract als dat toch gaat spelen qua gezondheid. Nu vraag ik mij echter af of het verstandig is om zomaar mee te gaan in het opzeggen van het arbeidscontract? Kan dit voor mij nog bepaalde nadelen hebben waar ik rekening mee moet houden, bijvoorbeeld op het gebied van pensioen?

Graag jullie reactie; hopelijk is hier iets zinnigs over te zeggen.

#2:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: za 24 mrt 2018 11:00
    —
U kunt met een goede vaststellingsovereenkomst (die u het beste door een jurist kunt laten controleren) instemmen. Zomaar akkoord gaan met opzeggen is niet verstandig. Het ontbinden met wederzijds goedvinden met zo'n vaststellingsovereenkomst kan ook voordelen hebben: vraag om een ontslagvergoeding en om uitbetaling van niet genoten verlof.

#3:  Auteur: Vermeulen_J BerichtGeplaatst: ma 26 mrt 2018 14:25
    —
Die vaststellingsovereenkomst (ontslag met wederzijds goedvinden) lijkt mij de beste keus. Let wel dat u bij ontslag (zonder uw fout) recht heeft op WW en mogelijk een transitievergoeding.

Zelfs ontslag nemen omdat u mogelijk meeleeft met de werkgever is in ieder geval niet het slimste wat u kunt doen in geval u niet over andere inkomstenbronnen beschikt.

Ik zou mij persoonlijk echter niet veel aantrekken over hoe een werkgever zich zou voelen bij een zieke werknemer. Of de werkrelatie nou goed is of niet, je moet vooral aan jezelf denken.



Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl