Longa manu construeren d.m.v. brevi manu
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Longa manu construeren d.m.v. brevi manu Auteur: Originelenaam BerichtGeplaatst: do 25 mei 2017 19:22
    —
Beste mensen,

Ik vroeg mij af of het mogelijk is om longa manu te construeren door middel van brevi manu.

Het is te construeren d.m.v. levering C.P., maar is het ook mogelijk om dit brevi manu op te lossen?

#2:  Auteur: Regin BerichtGeplaatst: za 27 mei 2017 21:25
    —
Ik begrijp de vraag niet. Art. 3:115 BW geeft drie verschillende vormen van bezitsoverdracht via een tweezijdige verklaring. Deze leveringsvormen onderscheiden zich van elkaar in de persoon die de feitelijke macht heeft over het goed. Heeft de vervreemder het goed onder zich? Dan levering c.p. (sub a). Was de verkrijger al houder van het goed? Dan levering brevi manu (sub b). Houdt iemand anders het goed voor de vervreemder? Dan levering longa manu (sub c). Het is (voor dezelfde bezitsoverdracht) dus niet mogelijk de ene leveringsvorm te 'construeren' door middel van een andere leveringsvorm, omdat maar één persoon de feitelijke macht heeft over het goed heeft op het moment van de tweezijdige verklaring, en de hoedanigheid van die persoon (vervreemder-bezitter, verkrijger-houder of derde-houder) bepaalt welke vorm van bezitsoverdracht van toepassing is.



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl