Wie draagt zorg voor retour ondeugdelijk product (webshop)
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Wie draagt zorg voor retour ondeugdelijk product (webshop) Auteur: GojiBerry BerichtGeplaatst: do 02 mrt 2017 18:51
    —
Vandaag heb ik via een webwinkel een pakket ontvangen met daarin een kast; fors formaat (110x70x50). Het product is enorm beschadigd, hout gespleten, zéér diepe deuken et cetera. Waardoor dit is gekomen is niet duidelijk, verzending kan hier mogelijk aan hebben bijgedragen door slechte verpakking.

Dit product is ondeugdelijk, daar valt niet over te twisten. Maar dan: wie draagt de zorg om zo'n product te retouren? Aangezien het van zo'n fors formaat is.

#2:  Auteur: Rexx BerichtGeplaatst: vr 03 mrt 2017 14:48
    —
Kosten voor het retourzenden zijn voor jou. Dat moet ook zo vermeld staan in de algemene voorwaarden van de webshop.
Als de webshop dat verzuimt zijn ze in principe verplicht om de retour verzendkosten op zich te nemen.
Als je het aankoopbedrag terug ontvangt horen daarbij ook de kosten vergoed te worden die in eerste instantie gerekend zijn om het product naar jou te verzenden.

#3:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: vr 03 mrt 2017 15:02
    —
Rexx schreef:
Kosten voor het retourzenden zijn voor jou. Dat moet ook zo vermeld staan in de algemene voorwaarden van de webshop.
Als de webshop dat verzuimt zijn ze in principe verplicht om de retour verzendkosten op zich te nemen.
Als je het aankoopbedrag terug ontvangt horen daarbij ook de kosten vergoed te worden die in eerste instantie gerekend zijn om het product naar jou te verzenden.

Niet correct. Bij een ondeugdelijk product zijn de kosten altijd voor de webwinkel.

#4:  Auteur: DENNIS79 BerichtGeplaatst: ma 06 mrt 2017 17:23
    —
Rexx schreef:
Kosten voor het retourzenden zijn voor jou. Dat moet ook zo vermeld staan in de algemene voorwaarden van de webshop.
Als de webshop dat verzuimt zijn ze in principe verplicht om de retour verzendkosten op zich te nemen.
Als je het aankoopbedrag terug ontvangt horen daarbij ook de kosten vergoed te worden die in eerste instantie gerekend zijn om het product naar jou te verzenden.


Dit gaat over het herroepingsrecht. Daar maak je gebruik van als je om welke reden dan ook alsnog wilt afzien van de koop.

GojiBerry schreef:
Dit product is ondeugdelijk, daar valt niet over te twisten. Maar dan: wie draagt de zorg om zo'n product te retouren? Aangezien het van zo'n fors formaat is.


Als je vraag enkel gaat om de kosten, dan is het duidelijk. Die moeten namelijk door de verkoper gedragen worden. (Art. 7:21 lid 2 BW)
In principe moet de verkoper dus ook het vervoer regelen, ALS retour van het product de oplossing is.

De verkoper is echter niet per definitie verplicht om het product te vervangen, maar mag het product ook herstellen, indien het gebrek dat rechtvaardigt. In dat geval kom je niet aan retour toe, maar is de verkoper nog steeds verantwoordelijk voor het leveren van een deugdelijk product.

#5:  Auteur: Alfatrion BerichtGeplaatst: di 07 mrt 2017 14:18
    —
De verkoper heeft de verplicht om te zorgen voor kosteloos herstel of vervanging, tenzij dat niet van de verkoper verlangt kan worden. Hieruit volgt dat de consument in beginsel mag kiezen en de verkoper zorg moet dragen voor eventueel transport. In de praktijk zal van de consument gevraagd worden of hij het product wil opsturen en dan is verdedigbaar dat de consument optreed namens van de verkoper. De conclusie is dan dat de kosten en het risico voor de verkoper blijven.



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl