Aanwenden van rechtsmiddelen
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Strafrecht

#1: Aanwenden van rechtsmiddelen Auteur: Elena1979 BerichtGeplaatst: ma 24 okt 2016 12:06
    —
Mijn vraag heeft betrekking op het aanwenden van rechtsmiddelen. Ik vraag mij af of fouten van de advocaat bij het aanwenden van een rechtsmiddel ook voor rekening van de verdachte komen. Ik zal mijn vraag even toelichten aan de hand van een voorbeeld:

Stel dat een verdachte in hoger beroep word veroordeeld. De verdachte vraagt zijn advocaat om beroep in cassatie in te stellen. Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden is het de advocaat ontschoten om tijdig ter griffie van het gerechtshof dit rechtsmiddel aan te wenden. Enkele dagen na het verstrijken van de cassatietermijn doet de advocaat dit alsnog. Kunnen fouten van een advocaat een coulante houding jegens de verdachte tot gevolg hebben, en kan de verdachte in een dergelijk geval toch nog een rechtsmiddel aanwenden? Er is immers sprake van bijzondere, verdachte niet aan te rekenen omstandigheden die de termijnoverschrijding verontschuldigbaar doen zijn.

Heeft de verdachte gezien het grote belang en ook gelet op artikel 6 EVRM – de mogelijkheid om zijn zaak alsnog inhoudelijk aan het hof voor te leggen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij het beantwoorden van deze vraag.

Alvast hartelijk dank in ieder geval!

Met vriendelijke groeten,

Elena
Student aan de Open Juridische Hogeschool

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 25 okt 2016 0:09
    —
Eerst dus zelf een poging doen. Jij moet ervan leren.

Je hebt er niets aan om hier een "voorbeeld" te geven dat je letterlijk hebt overgenomen uit je huiswerkopdracht om het door ons te laten beantwoorden.

Maar vooruit, wat je hier beschrijft komt direct uit een arrest en je hoeft dus slechts dat arrest te vinden en het te (leren) lezen. Vermoedelijk heb je minimaal ergens een verwijzing naar het arrest in je studiemateriaal staan en anders is dit een mooi moment om de zoekfunctie van www.rechtspraak.nl of een andere jurisprudentiedatabank te leren gebruiken.

#3:  Auteur: ThessaK BerichtGeplaatst: vr 04 nov 2016 10:01
    —
Ik sluit mij hier helemaal bij aan. Zelf je huiswerk doen! Daar heb je zelf ook het meeste aan. Als je er straks mee moet werken kun je ook niet tegen je clienten zeggen dat je eerst even het forum moet bevragen.

#4:  Auteur: Blauwbeer BerichtGeplaatst: ma 14 nov 2016 20:43
    —
Te laat is te laat. Het is één van de redenen dat David Moszkowicz werd geschrapt van het tableau.

#5:  Auteur: Politieverhoor Advocaat BerichtGeplaatst: za 17 dec 2016 20:23
    —
<knip> juridisch ondersteunend antwoord van een ervaren strafrechtadvocaat > 17 jaar ervaring weg, want eenvoudige link wordt als reclame maar gewoon weggeknipt. Dan maar geen hulp meer van ervaren advocaten <knip>



Rechtenforum.nl -> Strafrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl