...
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Strafrecht

#1: ... Auteur: jeffreytjuhh BerichtGeplaatst: vr 07 okt 2016 0:51
    —
...

Laatst aangepast door jeffreytjuhh op wo 22 apr 2020 3:58, in totaal 6 keer bewerkt

#2:  Auteur: hilde12 BerichtGeplaatst: vr 07 okt 2016 20:47
    —
Waarom worden ze niet in behandeling genomen?
Voordat je gaat beginnen over laks gedrag is het handig om het hele verhaal te vertellen.

Is het wel oplichting? In de meeste gevallen is er alleen sprake van het niet nakomen van een overeenkomst en dan is er geen oplichting. Dan is aangifte niet eens mogelijk, dus wordt er dan wel aangifte gedaan dan kán er niet eens vervolgd worden.

Is het wel echte oplichting dan heeft een aangifte van internet oplichting minder prioriteit dan een aangifte van een overval.
Wordt die prioriteit omgedraaid komen er weer klachten dat de politie niks doet aan overvallen.

Als een aangifte niet in behandeling wordt genomen doordat het OM (en niet de politie!) besluit om niet te vervolgen dan kan je een artikel 12 procedure starten.
Je kan geen bezwaar aantekenen, dus niet gek dat dit op niets uitloopt. Er is namelijk geen bezwaar mogelijk.

#3:  Auteur: jeffreytjuhh BerichtGeplaatst: zo 23 okt 2016 1:22
    —
Goed Hilde volgens mij heeft u mijn vraag ook niet helemaal begrepen.
Ik zal hierbij wat duidelijker zijn.
Mijn vraag is of het mogelijk is om twee keer aangifte te doen van hetzelfde delict?

Mijn verhaal: ik ben bewust opgelicht via Marktplaats. Iemand die een valse naam op heeft gegeven, kort actief is geweest op Marktplaats en later ook als frauduleuze verkoper is aangemerkt. Hij heeft mij een product aangeboden en heeft altijd snel gereageerd voor het overmaken van het geld. Tot het moment van het overmaken van het bedrag. Daarbij bleek ook dat er een andere naam bij het rekeningnummer stond dan is opgegeven.

De reden voor het niet in behandeling nemen blijft uit in de brief. Daarbij bestaat er in de brief die ik heb gekregen zeker de mogelijkheid tot bezwaar.
En ik kan mij vinden in uw verhaal, alleen ben ik zeker van mening dat oplichting (en zeker internetoplichting) een veel groter probleem is dan overvallen in dit land.

#4:  Auteur: pleitnota BerichtGeplaatst: zo 23 okt 2016 7:48
    —
Eens met Hilde. Maak onderscheid tussen dit:

1. Is er niet nagekomen? Dan kun je nog via de burgerlijk rechter afdwingen.

2. Is er opgelicht. (zie delictsomschrijving in art. 326 SR), je moet altijd voldoen aan het legaliteitsbeginsel. Dus staat het niet in de wet, dan is het ook geen strafbaar feit waar je aangifte tegen kunt doen.


voor de rest natuurlijk erg vervelend. Ik ben paar keer opgelicht op internet. 1x met een spelcomputer en 1x een inferieur goed gekregen. Een laptop met een minder goede specificaties dan aangeboden. Kon wel helemaal de procedure bewandelen, maar heb maar op ebay.nl de aanvullende dingen gekocht en mezelf de moeite bespaard. Later las ik bij google reviews dat de site ook veel mensen had bedrogen.

#5:  Auteur: Politieverhoor Advocaat BerichtGeplaatst: za 17 dec 2016 20:34
    —
<knip> juridisch ondersteunend antwoord van een ervaren strafrechtadvocaat > 17 jaar ervaring weg, want eenvoudige link wordt als reclame maar gewoon weggeknipt. Dan maar geen hulp meer van ervaren advocaten <knip>



Rechtenforum.nl -> Strafrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl