Zaakwaarneming door Vestia wegens ontbreken energiecontract
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Zaakwaarneming door Vestia wegens ontbreken energiecontract Auteur: Hakkelaar BerichtGeplaatst: di 24 nov 2015 14:42
    —
Geachte lezers.

Ik heb het volgende aan de hand.

Mijn oma is begin 2014 gaan wonen in een huurwoning van Vestia. Hierbij heeft mijn nichtje energie aangevraagd bij Eneco, maar dit is kennelijk nooit goed gegaan.

Mijn oma heeft echter altijd gewoon gas en elektriciteit gehad via - zo blijkt nu - een contract dat Vestia met Essent heeft.

Na een jaar presenteert Vestia nu natuurlijk logischerwijs de rekening aan mijn oma.

Juridisch:
Juridisch is m.i. sprake van zaakwaarneming door Vestia.

1.
Bij zaakwaarneming kunnen enkel redelijke kosten in rekening worden gebracht. Aangezien mijn oma een consument is, heb ik mijn eigen jaarnota over 2014 erbij gepakt. Hier heb ik de tarieven uitgehaald en ingevoerd in een spreadsheet. Vervolgens heb ik het verbruik van mijn oma ingevoerd. De uitkomst is inderdaad enkele honderden euro's lager.

2.
Is het zo dat Vestia de BTW moet verrekenen?

3.
Bij zaakwaarneming bestaat een plicht de waargenomene (snel) in te lichten. Wat dat betreft vind ik een jaar veel te lang duren. Na 1 of 2 maanden had Vestia mijn oma m.i. moeten laten weten dat zij aan het zaakwaarnemen was.

Vraag:
Wat is het gevolg van het niet tijdig inlichten van de waargenomene? Hoeft deze dan niet te betalen? (Ik denk niet dat mijn oma het zo hard wil spelen, maar vind dit juridisch-theoretisch een zeer interessante vraag)

#2:  Auteur: Regin BerichtGeplaatst: do 26 nov 2015 11:36
    —
Er is geen sprake van zaakwaarneming, omdat Vestia op grond van de huurovereenkomst en Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek de bevoegdheid heeft zich in te laten met de behartiging van het belang van je oma (vgl. art. 6:198 BW). Zie voor de vergoeding voor nutsvoorzieningen art. 7:258 BW en verder.



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl