Valt cadeaukaart onder herroepingsrecht?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Valt cadeaukaart onder herroepingsrecht? Auteur: miss marple BerichtGeplaatst: vr 04 sep 2015 22:58
    —
Een vriend van mij heeft zich aan de telefoon een cadeaukaart laten aansmeren. Het is een louche bedrijf en hij wil hier vanaf.
Nu vraag ik me af of dit onder het herroepingsrecht valt. Als ik de wetsartikelen doorneem kan ik daar niets over vinden, maar op sommige sites zie ik dat cadeaukaarten worden uitgesloten van het herroepingsrecht. Maar op welke grond? Als ik de uitzonderingen van het herroepingsrecht nalees, kan ik daar geen basis voor vinden.

Iemand een idee?

#2:  Auteur: Bronza BerichtGeplaatst: ma 07 sep 2015 12:11
    —
wat voor een cadeaukaart is het? Wellicht is hij gepersonaliseerd?

#3:  Auteur: miss marple BerichtGeplaatst: ma 07 sep 2015 16:17
    —
Nee, hij is niet gepersonaliseerd. Het is allemaal erg duister, er moest een cadeaukaart gekocht worden om voor korting voor bekende webshops (denk dan aan V&D, Bonprix) in aanmerking te komen. Er staat op de website dat de kortingen een gratis service zijn, om er gebruik van te hoef je alleen maar in te loggen. Over de cadeaukaart wordt met geen woord gerept.

Maar aan de telefoon wordt die wel 'verkocht' waarna je gebruik 'mag' maken van die geweldige kortingen. Mijn kennis werd overrompeld door een dame die een heel verhaal afratelde over de voordelen die zijn vrouw zou hebben, daarbij suggererend dat zijn vrouw deze service kende. Voor hij het wist zei hij overal ja en amen op.

Op hetzelfde woonadres van dit bedrijf is een paar jaar geleden factuurfraude gemeld via de fraudehelpdesk. De bekende acquisitiefraude waar zoveel ondernemers mee te maken hebben.
Het is gewoon een rijtjeshuis waar verschillende bv-tjes met onduidelijke werkzaamheden gevestigd zijn. Ik had al op consumentensites gelezen dat ze een automatische incasso uitvoeren zonder schriftelijke toestemming. Ook worden mensen bestookt met incassobureau's.

Het stikte overigens van de juridische fouten wat betreft overeenkomst op afstand. Geen bedrijfsgegevens vermeld, geen telefoonnummer. Geen Kvk vermeld. Er werd ook geen orderbevestiging gestuurd, maar meteen een link waar je je moest inschrijven. Inmiddels heb ik ze het leven zo zuur gemaakt met juridische argumenten dat het bedrijf de handdoek in de ring heeft geworpen en deze 'overeenkomst' ongedaan heeft gemaakt.
Ook op de site staan geen bedrijfsgegevens. (na enig gegoogel kwam ik er toch achter waar ze zich bevinden)

Maar het herroepingsrecht wat betreft cadeaukaarten was iets wat mij bezighield. Zoals ik het in de wet lees, geldt daar een herroepingsrecht voor, vroeg me af of anderen dit met mij eens zijn.
Ik vroeg me ook af of je een cadeaukaart als een dienst kunt zien of als een consumentenkoop.

#4:  Auteur: Alfatrion BerichtGeplaatst: di 23 mei 2017 16:19
    —
Een cadeaukaart is een zaak, derhalve betreft het een consumentenkoop. Diverse bedrijven sluiten het herroepingsrecht hiervoor uit, maar m.i. is dat onterecht.
Greetzz ballonvaart stelt dat het zou gaan om een maatwerkproduct, maar een cadeaukaart is een product dat geprefabriceerd is en derhalve geen maatwerkproduct.

#5:  Auteur: hilde12 BerichtGeplaatst: wo 24 mei 2017 14:17
    —
Het is ook geen cadeaukaart maar een kortingskaart.

Een cadeaukaart is een waardebon met een tegoed erop.
Zeg maar de oude boeken of VVV bon.

#6:  Auteur: Alfatrion BerichtGeplaatst: wo 24 mei 2017 17:06
    —
Ah. Ik vermoed dat de overeenkomst, in deze casus, telefonisch tot stand is gekomen en op initiatief van het bedrijf. Aangezien het gaat om een dienst, geldt hier dan het schriftelijkheidsvereisten. Er is dan geen overeenkomst tot stand gekomen, zolang de consument dat niet schriftelijk heeft bevestigd.



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl