Mislukte levering CP
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Mislukte levering CP Auteur: workinprogress BerichtGeplaatst: do 27 aug 2015 21:10
    —
Dag beste forumleden,

De bescherming van 3:86 BW kan niet ingeroepen worden wanneer sprake is van een mislukte levering CP. 3:86 vereist immers een geslaagde levering en ziet alleen op de beschikkingsonbevoegdheid van de vervreemder.

Kan iemand mij een voorbeeld geven wanneer een levering CP mislukt?
Is dat bijvoorbeeld indien de houder buiten de bezitter om (al dan niet analoog aan het artikel) via 3:115 sub a BW probeert te leveren?

Wellicht kan iemand een zeer simpel voorbeeldje verzinnen voor mijn beeldvorming want ik me er niets bij voorstellen.

Alvast bedankt voor de hulp! Very Happy

#2: Re: Mislukte levering CP Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 28 aug 2015 0:52
    —
workinprogress schreef:
Kan iemand mij een voorbeeld geven wanneer een levering CP mislukt?

Levering CP is niet mogelijk door een houder die niet bezitter is.

Bezit kan CP worden overgedragen (door iemand die het bezit heeft), maar niet verschaft (door iemand die het bezit niet heeft).

Quote:
Is dat bijvoorbeeld indien de houder buiten de bezitter om (al dan niet analoog aan het artikel) via 3:115 sub a BW probeert te leveren?

Analoog dus (bezitsverschaffing door een niet-bezitter).
Via 3:115 sub a BW moet je denken aan bezitsoverdracht door de bezitter.

#3:  Auteur: workinprogress BerichtGeplaatst: vr 28 aug 2015 1:00
    —
Oké, dank bona fides Smile

Dus is het juist om te stellen dat de levering mislukt indien een houder CP het bezit probeert over te dragen? Aangezien een houder het bezit alleen kan verschaffen.

Wat is de gedachte achter het feit dat levering longa manu en brevi manu door een houder, analoog aan 3:115, eigenlijk wél mogelijk is? Waarom staat 3:111 daaraan niet in de weg?

Excuses voor de vele vragen Embarassed

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 28 aug 2015 2:56
    —
workinprogress schreef:
Dus is het juist om te stellen dat de levering mislukt indien een houder CP het bezit probeert over te dragen? Aangezien een houder het bezit alleen kan verschaffen.

Juist.

Quote:
Wat is de gedachte achter het feit dat levering longa manu en brevi manu door een houder, analoog aan 3:115, eigenlijk wél mogelijk is? Waarom staat 3:111 daaraan niet in de weg?

Vervreemder/houder, niet-bezitter en verkrijger kunnen niet afspreken dat de vervreemder, niet-bezitter gaat houden voor een ander (nl. de verkrijger). Dus bezitsverschaffing analoog aan art. 3:115 sub a BW stuit af op art. 3:111 BW.

Maar als de verkrijger houdt voor de vervreemder kunnen zij wel afspreken dat de verkrijger voortaan houdt voor zichzelf.

Het is geen mathematische waarheid, maar zo werkt het nu eenmaal.

#5:  Auteur: workinprogress BerichtGeplaatst: vr 28 aug 2015 23:58
    —
Duidelijk.

Bedankt voor je heldere uitleg! Smile



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl