Over welk bedrag BTW berekenen?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Fiscaal recht

#1: Over welk bedrag BTW berekenen? Auteur: JanM BerichtGeplaatst: vr 27 mrt 2015 13:09
    —
Sinds kort heb ik een bedrijfje (eenmanszaak).
Eeen van mijn diensten is het bemiddelen in het verkrijgen van een Duitse visakte (Anglerschein) voor Nederlandse sportvissers.
Per post wordt de visakte door mij aangevraagd bij de Duitse autoriteiten (een Landkreis).
Per aangetekende post ontvang ik het document retour, voorzien van een rekening voor de leges ( 40,-) die op naam van de houder van het Anglerschein is gesteld. Op de kosten voor het document wordt geen Mehrwertsteuer ( Duitse BTW) in rekening gebracht. Vervolgens wordt het document door mij aangetekend verzonden aan mijn Nederlandse opdrachtgever ( de sportvisser die in Duitsland gaat vissen).
De kosten van de visakte bedragen 40,- Euro
De Duitse en Nederlandse portikosten bedragen 11,30
Voor mijn bemiddeling bereken ik 25,- Euro
In totaal breng ik mijn opdrachtgevers Euro 76,30 ex BTW in rekening.
Over welk bedrag moet ik nu de BTW berekenen, over 76,30 of alleen over mijn bemiddelingskosten?

#2:  Auteur: Ronald78 BerichtGeplaatst: vr 27 mrt 2015 18:11
    —
De kosten van de vergunning zelf komen direct ten laste van de afnemer. Als jij deze voorschiet, kun je deze een op een doorbelasten, dus zonder daarover btw in rekening te brengen. De kosten vloeien niet voort uit de inhoud van de opdracht zelf.

Voor de porti geldt juist het tegenovergestelde: die zijn onderdeel van jouw dienst en dus moet je daarover 21% btw in rekening brengen. Dus 36,30 moet je btw over in rekening brengen en 40 niet.

#3:  Auteur: dr.dunno BerichtGeplaatst: vr 27 mrt 2015 23:03
    —
We hebben het nu enkel over heffen van BTW, dit doe je over je dienst of levering. Laten we in casu aannemen dat je kernprestatie het faciliteren van een akte als tussenpersoon is en niet de levering van de akte zelf; het voor BTW-heffing vatbare deel is dan 76,30-40=36,30, waarover je 21% heft. Let wel dat je dan de akte zelf niet factureert als zijnde een geleverd product, anders ben je in de ogen van de belastingdienst waarschijnlijk gehouden het geheel te belasten met BTW!

Als het gaat om de aangifte omzetbelasting en je voldoet aan de voorwaarden om je voorbelasting terug te kunnen vragen, dan moet je er rekening mee houden dat het af te dragen deel neerkomt op omzet minus kosten, waarbij kosten niet inhoudt de akte (immers, je levert een dienst, niet een product) maar wel de transportkosten die je betaalt voor het totale traject van Duitsland naar je klant, alles ex BTW (D of NL). Houd er ook rekening mee, dat je de D BTW kunt terugvragen via de portal van de NL Belastingdienst, maar dat je wel vaak aan een drempel moet voldoen om in aanmerking te komen en ook bonnetjes moet bewaren enz. Het beste kun je een Nederlandse transporteur gebruiken of althans op je Nederlandse account laten verzenden, zodat je gewoon van je NL transporteur een factuur krijgt, scheelt een hoop gedoe.



Rechtenforum.nl -> Fiscaal recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl