Verrast met hoge advocaatkosten. Wie verantwoordelijk?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Verrast met hoge advocaatkosten. Wie verantwoordelijk? Auteur: charliefox BerichtGeplaatst: zo 21 dec 2014 7:16
    —
Beste mensen,

Eerst uitleg over de eigenlijke kwestie:

Mijn bejaarde moeder, slecht ter been en slecht ziend, huurt sinds 2013 een appartement in een galerijflat. Om de kosten wat te drukken, maar vooral omdat ze dan enigszins geholpen kan worden, heeft ze vanaf het begin een vriendin in huis genomen (verder fictief genoemd, Fatima). Fatima huurt 2 van de 3 slaapkamers en betaalt elke maand €360,- huur via de bank. Er is geen schriftelijke huurovereenkomst, echter naar wat ik weet is een mondelinge overeenkomst ook geldig.

Na enige maanden begon de klad te raken in de vriendschap. Ze leven nu al enige maanden met ruzie in het kleine huis. Mijn moeder heeft zelfs onlangs aangifte gedaan bij de politie ivm lichte mishandeling (duw- en trekwerk). Fatima is soms zonder enige aankondiging, wekenlang in Marokko of in Parijs, waar ze respectievelijk een huis van haar ouders heeft en een huis met haar man en dochter. Verder heeft ze onlangs aangekondigd haar man en dochter soms in de kamers te willen laten wonen. Ik denk dat ze met heel andere bedoelingen bij mijn moeder is gaan inwonen en had er al vanaf het begin geen goed gevoel over.

De afgelopen weken heb ik gesprekken met Fatima gehad, aangeboden om te helpen met andere woonruimte enz. echter nog geen resultaat. Nu hebben we haar een aangetekende huuropzegging gedaan, met een wettelijke opzegtermijn van 3 maanden. Van wetswege zou ze dan binnen 6 weken moeten reageren of ze met de opzegging akkoord gaat.

Echter heeft zij een advocaat ingeschakeld van wie we een aangetekende brief hebben ontvangen. Daarin wordt gesteld dat de huuropzegging nietig is, o.a. omdat Fatima geen kamers zou huren, maar samen met mijn moeder een zelfstandige woonruimte. Wat mij betreft onzin, omdat het huurcontract op mijn moeder’s naam staat.

Nu de kernvraag van dit topic:

Het Juridisch Loket heeft ons ook een advocaat toegewezen. Vorige week heb ik een prettig telefoongesprek met haar gehad. Vervolgens heb ik wat stukken opgestuurd en zijn er nog 2 tot 3 mailtjes over en weer geweest. O.a. liet de advocate mij weten dat zij een aanvraag heeft gedaan voor gesubsidieerde rechtsbijstand. De beslissing daarop duurt vaak een ruime maand (zeker nu met de feestdagen), maar omdat de kwestie urgent is, zou de advocate alvast beginnen met haar werkzaamheden.

Echter nu heb ik me van de week verdiept in gesubsidieerde rechtsbijstand op de site van de Raad voor Rechtsbijstand en werd mij direct duidelijk dat mijn moeder helemaal geen recht heeft op een toevoeging! Met haar standaard AOW + aanvullend pensioen van haar vroegere werkgever zit ze net over de grens. Het is mij dan ook onduidelijk waarom de advocate überhaupt zo’n aanvraag gedaan heeft. Net zo min waarom het Juridisch Loket in het registratiesysteem heeft staan dat mijn moeder er recht op zou hebben (laat de advocate mij weten).

Mijn ontdekking gemeld via mail aan de advocate en haar direct gezegd dat we dan wat voorzichtig moeten zijn met de werkzaamheden en de uren, want mijn moeder heeft daar geen geld voor. Dit ondanks dat ze “in theorie” geen toevoeging nodig zou hebben. Vorig jaar een dure verhuizing gehad (moest ze voor lenen) en ze heeft ook geen spaargeld.

Advocate liet mij in een reactie weten dat er momenteel 7 uren werk staan. Vind ik zelf al vrij veel voor een m.i. standaard huurzaak en we zijn naar mijn idee nog niet eens begonnen. Dat is volgens mij zo’n € 1400,- en dat kan mijn moeder gewoon niet betalen!

In het eerste telefoongesprek en ook later in de mails, heeft de advocate het totaal niet over geld gehad. Niets over uurtarief, niets over plan van aanpak, niets over de kans van slagen enz. Nieuw als ik ben met advocaten, rechtzaken e.d. heb ik dat zelf ook niet gedaan. Hoort een advocaat een client hierop niet te wijzen?

Nu zit mijn moeder (en inmiddels ik ook) naast het eigenlijke probleem (huurster) ook nog met een kwestie met de advocate (die ons in principe juist zou moeten helpen).

Maandag ga ik bellen met de advocate. Doorgaan kan sowieso al niet (ivm financien). Maar ook vind ik die 7 uren al vrij veel. Bovendien vind ik dat ik eerder door haar op de hoogte had moeten worden gebracht over de financiën.

Wat is uw mening hierover?

#2:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: zo 21 dec 2014 13:22
    —
Het aantal uren lijkt mij nogal fors. Maar u kunt de advocate vragen om een urenspecificatie. Misschien is er een reden voor, hoewel ik die niet kan bedenken. Een uurtarief had ook moeten worden afgesproken .

Uw moeder heeft overigens een groot probleem omdat de huurster huurbescherming heeft (alleen de eerste 9 maanden was dat niet het geval vanwege de hospitasituatie). Het gaat haar hoe dan ook veel geld kosten om de huurster er uit te krijgen, als dat al lukt. Er zijn echter ook huurrechtjuristen die voor een veel lager uurtarief werken dan de 200 euro die u aangeeft. Zie mijn prive bericht.

#3:  Auteur: charliefox BerichtGeplaatst: zo 21 dec 2014 21:55
    —
Uren bestaan volgens de advocaat momenteel uit:
Telefoneren (0,5u), stukken (3u), opzeggingsbrief (2u), email (1,5u).

De advocaat bel ik morgenmiddag en ga om zo'n specificatie vragen.

Ja, het probleem is mij inmiddels duidelijk, maar het is niet onoplosbaar. Huurders hebben inderdaad rechten, maar verhuurders ook. Zeker ihgv verhuren op hospitabasis, waarbij mensen op elkaars lip leven. Rechters hebben daar begrip voor. Bij het huren van een zelfstandige woonruimte schijnen verhuurders vaker het onderspit te delven. Dit in tegenstelling tot het huren van kamers, waarbij de huurders vaker een zaak verliezen.

Dit alles gelezen en gehoord (de bekende klok en klepel ...).

PB gelezen, hartelijk dank voor uw aanbod. Hoewel wat ver weg in het land, houden we het zeker in overweging.

#4:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: ma 22 dec 2014 11:37
    —
Die tijdsbesteding lijkt mij niet te kloppen. 3 uur voor doorlezen stukken in een zaak als deze is bizar; de tijd voor de opzegbrief is ook fors. En waarom er 1,5 uur gemaild is, is me ook niet duidelijk. Deze opsomming is ook absoluut geen specificatie. Die is veel gedetailleerder (althans hoort dat te zijn).
En als ervaren huurrechtjurist heb ik niet aangegeven dat het niet oplosbaar is, maar wel dat het veel geld gaat kosten (aan procedure en/of verhuiskostenvergoeding. Uw moeder kan daarop besparen door een jurist in te schakelen die verstand van zaken heeft en daarom sneller werkt. Dat gekoppeld aan een lager uurtarief waarbij per minuut wordt gerekend i.p.v. per 6 of 8 of 10 minuten (met afronding naar boven ...) levert een flink verschil op in de nota.



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl