Verboden in de handel te brengen aan consumenten
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

#1: Verboden in de handel te brengen aan consumenten Auteur: eerstejaarsje BerichtGeplaatst: zo 30 nov 2014 20:42
    —
Nederland kent tal van producten die niet in de handel gebracht mogen worden. Bedrijven vormen hierop vaak de uitzondering. Een voorbeeld van hoe dit wettelijk doorgaans geformuleerd wordt:

onder in de handel brengen wordt verstaan de terbeschikkingstelling van het product aan consumenten in Nederland.

Ik verkoop zo'n product. Dat doe ik sinds kort ook online, en nu heb ik een bestelling gekregen waarbij het bedrijf dat de aankoop geen enkel mogelijk belang kán hebben bij het product. Het is een eenmanszaak waarvan de uitbater van de eenmanszaak het product vermoedelijk privé wil gebruiken.

Mag ik het product uitleveren? Begrijp me niet verkeerd; het is niet gevaarlijk of iets in die geest, maar ik vraag me wel af waar mijn verantwoordelijkheid om niet aan consumenten te leveren eindigt.

#2:  Auteur: eerstejaarsje BerichtGeplaatst: do 18 dec 2014 14:36
    —
Even kleine bump, in de hoop dat het verlossende antwoord nog komt Smile.

#3:  Auteur: Alfred777 BerichtGeplaatst: do 18 dec 2014 21:38
    —
Wanneer je het vermoeden hebt dat het product gebruikt gaat worden of in gebruik wordt genomen door verboden consumenten dan is uitlevering niet verstandig.

#4:  Auteur: dr.dunno BerichtGeplaatst: za 20 dec 2014 14:18
    —
Een belangrijke eerste vraag is denk ik door wie het is verboden en op welke grond. Is het de wetgever in een dwingendrechtelijk voorschrift, of is het bijvoorbeeld enkel de leverancier die bijvoorbeeld een commercieel belang probeert te dekken bv het niet aan consumenten willen verkopen omdat ze daar al een ander product voor in de markt positioneren?

Gelet op de tijd van het jaar trouwens, gaat het om (professioneel) vuurwerk?

#5:  Auteur: eerstejaarsje BerichtGeplaatst: do 25 dec 2014 11:08
    —
dr.dunno schreef:
Een belangrijke eerste vraag is denk ik door wie het is verboden en op welke grond. Is het de wetgever in een dwingendrechtelijk voorschrift, of is het bijvoorbeeld enkel de leverancier die bijvoorbeeld een commercieel belang probeert te dekken bv het niet aan consumenten willen verkopen omdat ze daar al een ander product voor in de markt positioneren?

Gelet op de tijd van het jaar trouwens, gaat het om (professioneel) vuurwerk?


Het is de minister in een AMvB Smile. En nee, het gaat niet om vuurwerk; dat zou ik zelf namelijk ook bepaald niet als niet-gevaarlijk willen omschrijven.



Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl