Juridisch advies gevraagd: lening in familie zonder afspraak
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

#1: Juridisch advies gevraagd: lening in familie zonder afspraak Auteur: Nijmegen1981 BerichtGeplaatst: do 27 nov 2014 20:38
    —
Een ingewikkelde vraag: mijn vriendin heeft enkele jaren geleden bij mijn schoonvader (mijn vader dus) een aanzienlijke lening afgesloten.

Zij zat financieel behoorlijk in de problemen, waarna hij 3000 euro heeft geleend. Hij vond het niet nodig destijds iets vast te laten leggen: de band tussen ons was immers goed, en hij vertrouwde dat het bedrag gefaseerd terug zou komen. Aangezien mijn vriendin destijds nog studeerde en nog flinke andere schulden had wist hij dat het een tijd zou duren voordat de lening zou zijn betaald.

Echter, inmiddels zijn wij gebrouilleerd met hem (ik zal de details besparen, het gaat hier vooral om de lening). M'n partner en ik hebben financieel moeilijke jaren achter de rug en hebben nu eindelijk alles een beetje op orde.

Sinds we met hem ruzie hebben is er vanuit mijn vader echter geen enkele mogelijkheid tot het maken van betaalafspraken. We hebben alles geprobeerd: tig keer gebeld, brieven geschreven, gemaild, proberen te laten bemiddelen, noem maar op. Ook het meerdere keren in zijn brievenbus stoppen van geldbedragen heeft niet geleid tot het gewenste resultaat: een betalingsregeling.

Wel dreigt hij dat hij het hele bedrag ineens terug wil hebben. Ook al weet hij dat dit totaal onmogelijk is, hij is niet bereid tot het maken van afspraken. Wij zijn behoorlijk radeloos: we zijn bereid om alles terug te betalen, vanzelfsprekend. Maar wij zitten er zelf niet heel ruim bij, waardoor het volledige bedrag (nu nog zo'n 2500 euro) ineens terugbetalen onmogelijk is.

Bestaat er een mogelijkheid dat we op één of andere manier zonder zijn toestemming iets kunnen vastleggen? Of zijn er andere mogelijkheden? We zitten namelijk niet te wachten op het moment dat hij dadelijk een deurwaarder inschakelt en ineens het hele bedrag kan opeisen.

Nogmaals, wij zijn ten zeerste bereid alles tot de laatste cent netjes terug te betalen, maar hij wil geen enkele regeling treffen en dreigt ondertussen met van alles. Wat kunnen wij, juridisch gezien, doen?

Dan gaat het overigens puur om de schuld, hij wil het niet met ons uitpraten dus dat deel staan we ook machteloos...

Voor ons zou het helpen als we gewoon iets concreets op papier kunnen krijgen: een x-aantal termijnen dat alles terug betaald moet zijn, maar daar wil hij niet aan.

#2:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: do 27 nov 2014 20:45
    —
U kunt hem duidelijk (laten) maken dat als hij naar de rechter gaat en om een vonnis vraagt, er daarna ook een betalingsregeling tot stand komt als u niet ineens kan betalen. Aan de deurwaarder kunt u nl. opgave doen van inkomsten en uitgaven, waarna er een regeling komt die rekening houdt met de beslagvrije voet.

#3:  Auteur: Nijmegen1981 BerichtGeplaatst: do 27 nov 2014 21:58
    —
Dank!

Maar het is dus niet mogelijk om eventueel zelf iets op te stellen waaruit onze bereidheid tot betalen blijkt? Een deurwaarder brengt alleen maar extra kosten met zich mee.

#4:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: vr 28 nov 2014 12:05
    —
U gaf aan dat men daar geen genoegen mee neemt. Dus als hij dat niet wil overeenkomen, kunt u dat niet afdwingen. Geld door de brievenbus doen moet u natuurlijk niet doen. U moet alleen geld overmaken o.v.v. aflossing of betalen tegen verstrekking van een kwitantie.

#5:  Auteur: Franciscus BerichtGeplaatst: za 29 nov 2014 23:33
    —
Met uiteraard best de vermelding waarom u het stort. en best in eerste storting vermelden hoeveel u al in brievenbus hebt gestoken.

#6:  Auteur: evb BerichtGeplaatst: do 08 jan 2015 17:52
    —
Wellicht begrijp ik het niet goed. Maar naar mijn idee heeft iemand geld geleend van een man. En niets staat op papier. Nu wil deze man geen regeling treffen om het bedrag terug te ontvangen. Klopt dat? Als dat zo is, dan is er geen probleem. Er is geld geleend, maar dat is niet bewijsbaar. Er staat per slot niets op papier. Doe daarom simpelweg niets. En laat hem maar komen.

#7:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: do 08 jan 2015 18:09
    —
Gezien wat vraagsteller schrijft is er meer dan voldoende bewijs van de lening, o.a. vanwege de uitvoerige correspondentie.

#8:  Auteur: BartL BerichtGeplaatst: di 13 jan 2015 17:24
    —
Nijmegen1981 schreef:
Dank!

Maar het is dus niet mogelijk om eventueel zelf iets op te stellen waaruit onze bereidheid tot betalen blijkt? Een deurwaarder brengt alleen maar extra kosten met zich mee.


Wanneer je voor de rechter kunt aantonen dat betaling van het hele bedrag niet mogelijk was en dat je bereid was om tot een redelijke (lees maximaal mogelijke) betalingsregeling te komen dan is het denkbaar dat de rechter de kosten van de procedure en invordering bij je vader neerlegt. Het helpt dan wanneer je onder de voorwaarden die hier al zijn genoemd zoveel mogelijk aflost.

#9:  Auteur: Alfred777 BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2015 17:33
    —
Het komt me hier voor dat er weer eens een probleem gecreëerd wordt dat niet bestond.
Geld geleend zonder schriftelijke vastlegging is een probleem voor de uitlener.
Dus zonder al die moeilijk doenerij zou een rechtszaak voor de uitlener stranden.

Geld in een brievenbus stoppen is zeer dom, omdat je niet kunt aantonen dat je dat gedaan hebt en gezien de situatie kan de uitlener die bedragen gewoon ontkennen waardoor de later dubbel langs de kassa gaat.

Bezint eer gij begint!

En vooral niks op schrift zetten maar die gouden regel zal ook wel geschonden zijn.

#10:  Auteur: BartL BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2015 17:56
    —
Alfred777 schreef:
Het komt me hier voor dat er weer eens een probleem gecreëerd wordt dat niet bestond.
Geld geleend zonder schriftelijke vastlegging is een probleem voor de uitlener.
Dus zonder al die moeilijk doenerij zou een rechtszaak voor de uitlener stranden.

<..>

Bezint eer gij begint!

En vooral niks op schrift zetten maar die gouden regel zal ook wel geschonden zijn.


Ik begrijp hieruit dat je een voorstander bent van oplichting? Het geld is wel degelijk geleend dus het feit dat er terugbetaald moet worden zou ik geen probleem willen noemen.

#11:  Auteur: Alfred777 BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2015 18:30
    —
Pardon heer Barti....
Ik ben geen voorstander van oplichting, hoe kunt U dat zeggen. Het gaat er om hoe je het spel speelt.

De vraagsteller had gewoon moeten vragen om een schriftelijke bevestiging van de opeising van het geleende bedrag en van daaruit de zaak moeten afwikkelen.

#12:  Auteur: Regin BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2015 21:59
    —
Alfred777 schreef:
En vooral niks op schrift zetten maar die gouden regel zal ook wel geschonden zijn.

Dat is zeker geen gouden regel. Het verdient juist aanbeveling wél duidelijke afspraken te maken op schrift. Overigens kan TS niet veel meer doen dan in termijnen betalen en hopen dat de schuldeiser geen rechtszaak begint. Niet contant afbetalen en duidelijk vermelden dat het een aflossing betreft op deze lening. Bewaar zelf ook het bewijs van de overboekingen.

#13:  Auteur: Alfred777 BerichtGeplaatst: do 15 jan 2015 1:49
    —
Het is echt verstandig om de eisende partij eerst maar eens zijn eisen en gedachten op papier te zetten voor zover er geen schriftelijke overeenkomst is. Daarna kun je aan de hand daarvan je schriftelijke commentaar geven.

En inderdaad betalingen altijd via de bank.



Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl