Valse verklaringen
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Strafrecht

#1: Valse verklaringen Auteur: Limited BerichtGeplaatst: za 11 okt 2014 9:10
    —
Goedemorgen,

Wanneer iemand bij een onderzoeksrechter bewust verkeerde dingen verklaart met het doel iemand laten te veroordelen en die onderzoeksrechter hierop een onderzoek start waarop de betrokkene aan hand van die verkeerde verklaring daadwerkelijk veroordeeld wordt, is dat strafbaar?

Een ondernemer doet bijvoorbeeld aangifte tegen een andere ondernemer en geeft bij die aangifte dingen aan die aantoonbaar niet kloppen, mag dit zomaar?

Bedankt voor jullie antwoorden.

#2:  Auteur: Alfred777 BerichtGeplaatst: za 11 okt 2014 12:22
    —
Op zich al vervelend dat volgens jou een gerechtelijk onderzoek is opgestart op basis van een valse verklaring.
Uiteraard is het afleggen van een valse verklaring strafbaar, maar het probleem zit hem natuurlijk in het bewijzen daarvan.
Aantoonbare onjuistheden moeten de feitelijke waarheid boven water brengen. Vervelend genoeg zul je daar energie in moeten steken.

#3:  Auteur: hilde12 BerichtGeplaatst: za 11 okt 2014 13:51
    —
Je kan niet veroordeeld worden op basis van 1 bewijsmiddel.
Er is dus geen veroordeling gekomen door alleen die valse verklaring, er moet meer bewijs zijn geweest.

#4: Re: Valse verklaringen Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: za 11 okt 2014 15:59
    —
Limited schreef:
Wanneer iemand bij een onderzoeksrechter bewust verkeerde dingen verklaart met het doel iemand laten te veroordelen en die onderzoeksrechter hierop een onderzoek start waarop de betrokkene aan hand van die verkeerde verklaring daadwerkelijk veroordeeld wordt, is dat strafbaar?

Het opzettelijk doen van een valse aangifte is strafbaar, maar dan moet wel bewezen kunnen worden dat de aangever wist dat wat hij vertelde niet waar is.

Als het onderzoek strafbare feiten aan het licht brengt, lijkt het er echter op dat de verklaring niet geheel onjuist was. Levert het onderzoek niets op, dan zal er ook geen veroordeling volgen.

#5:  Auteur: corné BerichtGeplaatst: za 11 okt 2014 21:40
    —
hilde12 schreef:
Er is dus geen veroordeling gekomen door alleen die valse verklaring, er moet meer bewijs zijn geweest.
Waar staat dat in de Wet geformuleerd??

#6:  Auteur: hilde12 BerichtGeplaatst: za 11 okt 2014 22:38
    —
Quote:
Artikel 342 lid 2 Wetboek van strafvordering

Het bewijs dat de verdachte het telastegelegde feit heeft begaan, kan door den rechter niet uitsluitend worden aangenomen op de verklaring van één getuige.

#7:  Auteur: Limited BerichtGeplaatst: di 28 okt 2014 0:03
    —
Alfred777 schreef:
Op zich al vervelend dat volgens jou een gerechtelijk onderzoek is opgestart op basis van een valse verklaring.
Uiteraard is het afleggen van een valse verklaring strafbaar, maar het probleem zit hem natuurlijk in het bewijzen daarvan.
Aantoonbare onjuistheden moeten de feitelijke waarheid boven water brengen. Vervelend genoeg zul je daar energie in moeten steken.


Heel gemakkelijk, ik kan aan de hand van een kvk uitreksel bewijzen dat ik in de genoemde branche helemaal niet actief was.

Aan de hand van een bewijs van goed gedrag kan ik aan tonen dat ik nooit in aanraking met justitie ben geweest en zeer zeker niet voor de genoemde feiten.

Het tegendeel wordt in een aangifte gewoon beweerd.

De veroordeling berust op feiten zonder een enkel bewijs. Ik heb volgens justitie iets gekraakt, zonder dat er een broncode of opname gevonden is van dat wat ik gekraakt zou hebben.

In dit geval gaat het om gecodeerd beeldmateriaal. Ik heb zogenaamd een TV-Zender gekraakt en smartcards hiervoor ontwikkeld en verkocht, terwijl er nooit een opname van die TV-Zender bij mij is gevonden, geen broncode, geen sleutels, geen software of stream die daarvoor benodigd is. Ook de apparatuur waarmee smartcards geproduceerd of gemanipuleerd zouden kunnen worden ontbreekt.

Het mooiste is, dat dat wat ik normaal ingekocht en verkocht heb zelfs nog vlak na mijn veroordeling door verschillende andere handelaren verkocht is, zonder dat justitie bij hun op de mat heeft gestaan. Ik heb met deze handelaren nooit een zakelijke verhouding gehad. De identieke producten die zij verkocht kwamen niet van mij af.

Ik neem aan dat ik dus bewijs genoeg heb, dat mij iemand heeft proberen te linken?

#8:  Auteur: hilde12 BerichtGeplaatst: di 28 okt 2014 10:00
    —
Ik neem aan van niet, want anders was u niet veroordeeld door de rechter.
Als u meent dat u onterecht veroordeeld bent, moet u in hoger beroep gaan.
Maar ik neem aan dat uw advocaat direct ook op dit feit is gaan handelen.

Ik kan u wel meegeven dat een inschrijving KVK geen bewijs is van iets wat u niet doet.
Dat u niet in die branche bent ingeschreven, wil niet zeggen dat u daar niet in werkt.

Daarnaast kunt u aangifte doen van het doen van valse aangifte.
Dan moet er wel bewijs zijn dat de andere aangever deze aangifte opzettelijk vals heeft gedaan.



Rechtenforum.nl -> Strafrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl