Recht in VVE
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Recht in VVE Auteur: WouterV1986 BerichtGeplaatst: wo 16 apr 2014 9:56
    —
Hallo allemaal,

Sinds enkele jaren woon ik in een benedenwoning in Groningen. Ik ben eigenaar van deze woning. De twee verdiepingen boven mij zijn één pand en staan al sinds ik er woon te koop. Nu kwam gisteren iemand bij ons aan de deur, die het bovenliggende pand wil kopen en vervolgens wil splitsen, om zowel de middenverdieping als de bovenverdieping te gaan verhuren. Ik vermoed dat hij aan studenten wil verhuren, maar dit ontkent hij. Daarnaast wil de koper een dakkapel plaatsen.

Of er toestemming voor kamerverhuur is verleend door zijn bank, of door de gemeente weet ik niet, wel weet ik dat hij met de akte van splitsing bij mij kwam, met het verzoek deze te tekenen. Ik heb aangegeven hier eerst even naar te willen kijken.

Nu wil ik graag weten wat mijn rechten zijn. Ik zit eigenlijk niet te wachten op studenten die boven me komen wonen. Daarnaast snap ik niet goed waarom ik de splitsingsakte moet tekenen. Is dit een recht dat voortvloeit uit deelname aan de (slapende) VVE?

Heb ik uberhaupt de mogelijkheid om de splitsing tegen te gaan / kan ik ageren tegen de eventuele bewoning door studenten van het pand boven mij? Wat kan ik hier verder doen?

Alvast dank voor uw reactie Smile

Wouter Vos

#2:  Auteur: Alfatrion BerichtGeplaatst: wo 16 apr 2014 23:50
    —
Als het pand uit drie appartementen bestaat en jij er eentje van bezit dan zal er al een splitsingsakte zijn. Het nadeel van dat twee van de appartementen in de handen van een en dezelfde eigenaar komen is dat dit nadelig kan zijn voor je stem in de vergaderingen.

#3:  Auteur: FlyingDutchman BerichtGeplaatst: vr 18 apr 2014 12:15
    —
Om te beginnen is je benedenwoning een appartementsrecht, tenzij het gebouw in juridisch opzicht nooit gesplitst is, maar dat lijkt mij niet.
Voor een akte wijziging splitsing in appartementsrechten heb je de medewerking van álle eigenaren nodig. Als alternatief kun je de splitsing wijzigen van medewerking van het bestuur van de VVE en 80% van de stemmen.

Tenzij er van is afgeweken in de huidige akte van splitsing is ondersplitsing trouwens toegestaan zónder medewerking van de VVE of de andere eigenaren.

Ik zou als eerste stap wellicht kijken welke notaris de akte van wijziging splitsing heeft opgesteld en de andere eigenaar aangeven dat je wat vragen hebt en dat je deze aan de notaris wilt stellen. Mocht je dan nog enige twijfel hebben, kun je naar een andere notaris of een advocaat stappen. Splitsing en appartementsrechten zijn behoorlijk ingewikkeld en er is behoorlijk wat uit te leggen. De leercurve is behoorlijk steil. Very Happy

succes!



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl