officiele waarschuwing rechtsgeldig?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: officiele waarschuwing rechtsgeldig? Auteur: ikzoekrecht BerichtGeplaatst: ma 15 dec 2008 14:01
    —
goedendag,

ik vroeg me af of met het onderstaande verhaal of het ondertekende formulier rechtsgeldig is:

ik werk sinds kort bij een bedrijf waar ik in een bedrijfsauto (bestelbus) rijd. Nu moet ik 110 km rijden naar werk elke ochtend.
soms kom je vervelende en/of gierige mensen op de weg tegen, die (na 10 km links te hebben gereden). niet aan de kant willen. Bij een gelegen kans kon ik deze bestuurder rechts langzaam (na 5 autos die voor hem reden met 110 kmp/u)in te halen zonder gevaar. Deze beste meneer kon er niet tegen en belde de zaak op.
Na een week of 2 gebeurde er iets anders.
de bestuurder die ik (en anderen voor mij) ditmaal inhaalde heb ik d.m.v. knipperlichten laten weten dat ik ga invoegen op de inhaalstrook. Hij bleef op zelfde afstand rijden maar na enige twijfel heb ik besloten de knoop door te hakken en voegde in.. nu gaf die beste man ook gas en moest hij daardoor op zijn rem trappen. Deze man belde de zaak met de mededeling dat ik hem tegen de vangrail heb gereden en dat hij schade had. daardoor heb ik nu een officiele waarschuwing.
Met de mededeling dat ik mijn rijbewijs heb gehaald en dat ik zelf verantwoordelijk ben voor mijn rijgedrag. Tevens stond in de brief dat ik voor het 1e geval aan ben gesproken door leidinggevende. Dit is niet gebeurd. Ten tweede stond er dat ik in aanmerking kom voor op staande voet ontslag als er nog een keer gebeld word. Deze beste man wou op gegeven moment niets meer te maken hebben met het incident en wenst geen verdere contact meer. Vreemd als je beweerd dat je schade hebt aan je auto)

Mijn kant van het verhaal werd genegeerd en afgedaan “als je wilt er onderuit komen”.
Ik heb medegedeeld dat ik na 9 jaar in personenauto ook niet echt goed kon inschatten hoever een auto achter mij staat. Dat werd eveneens afgedaan.

Het komt er dus op neer dat als er nog maar 1 iemand belt die niet tevreden of gierig is op de snelweg en niet leuk vind dat ie op veilige manier door mij (en meerdere) word ingehaald, de zaak belt , dat ik dan mijn baan kwijt ben..

Is dit rechtsgeldig of dient de werkgever eerst de melding op echtheid te controleren eer er gebruik gemaakt kan/mag worden van de officiële waarschuwing?
Hoe voorkom ik dat ze deze brief niet als joker gebruiken voor andere dingen in de toekomst waar hun niet mee eens zijn?
Ik heb bij de handtekening “gelezen” bij gezet na het woord akkoord.

Ik heb deze brief ondertekend omdat ik net werkzaam ben bij dat bedrijf en geen zin heb in problemen.

Wat zeggen/vindenjullie hiervan?

#2:  Auteur: BoeZ BerichtGeplaatst: ma 15 dec 2008 18:20
    —
een officiele waarschuwing draagt voor de werkgever wel bij aan het opbouwen van een dossier om tot ontslag te mogen overgaan.

Heb je op je busje een "bent u ontevreden over mijn rijgedrag" mededeling? Dit soort mededelingen lokt vaak sommige grapjassen al uit om even te bellen met een klacht..

Voor ontslag op staande voet geldt dat er een dermate dringende reden voor ontslag moet zijn dat van de werkgever niet in redelijkheid gevraagd mag worden om jou in dienst te houden. De door jouw genoemde "vergrijpen" lijken mij niet in die categorie te vallen.

De werkgever zal bij een ontslag heel duidelijk moeten bewijzen dat het ontslag redelijk is. Twee meldingen per telefoon over rijgedrag die niet voldoende zijn onderzocht lijken mij niet voldoende om tot ontslag over te kunnen gaan.. Let wel.. Tijdens proeftijd ligt dit anders en een jaarcontract hoeft niet verlengd te worden..

#3:  Auteur: Chantalle BerichtGeplaatst: ma 15 dec 2008 22:21
    —
BoeZ schreef:

Voor ontslag op staande voet geldt dat er een dermate dringende reden voor ontslag moet zijn dat van de werkgever niet in redelijkheid gevraagd mag worden om jou in dienst te houden. De door jouw genoemde "vergrijpen" lijken mij niet in die categorie te vallen.

De werkgever zal bij een ontslag heel duidelijk moeten bewijzen dat het ontslag redelijk is. Twee meldingen per telefoon over rijgedrag die niet voldoende zijn onderzocht lijken mij niet voldoende om tot ontslag over te kunnen gaan.. Let wel.. Tijdens proeftijd ligt dit anders en een jaarcontract hoeft niet verlengd te worden..


Ik denk dat daarover valt te twisten. Je wilt als werkgever niet worden geassocieerd met gevaarlijk en onbehoorlijk rijgedrag. Ik zou er gewoon netjes voor zorgen dat zoiets niet meer gebeurt. Rij gewoon zoals het hoort als je in een busje rijdt met de naam van het bedrijf erop.

Als het wel nog een keer gebeurt en je werkgever ontslaat je inderdaad op staande voet, moet je dit wel degelijk gaan aanvechten! Ten eerste voor je WW en ten tweede is deze situatie zo dubieus dat het ontslag alsnog als kennelijk onredelijk kan worden gezien. Vantevoren is dit echter niet goed in te schatten.

Dat papiertje wat je hebt getekend, verandert eigenlijk niks aan de situatie. Behalve dat je erkent dat je inderdaad tot nu toe niet zo'n goede werknemer bent... en op de hoogte van mogelijk dreigend ontslag.

#4:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: ma 15 dec 2008 22:48
    —
Nee hij verklaart alleen dat hij het gelezen heeft en meer zit daar niet bij.
Als je voor je werk heel veel moet rijden en helemaal in een auto waar met grote letters een telefoonnummer op staat loop je wel sneller de kans op klachten. Mij lijkt dit ook geen reden voor een houdbaar ontslag bij de derde keer, maar goed, de werkgever kan best stappen in die richting zetten en dan is het sowieso wel afgelopen met de baan (omdat de arbeidsverhouding dan hoe dan ook verpest is).

Vraag: krijgen de collega's niet ook vrij geregeld met dit soort klachten te maken? Hoe wordt dat opgelost?

Probeer in elk geval een tijd modelrijder te zijn.

#5:  Auteur: ikzoekrecht BerichtGeplaatst: ma 22 dec 2008 23:37
    —
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb geen mededeling staan op busje over “rijgedrag”
Ik hoorde dat binnen bedrijf wel vaak snel met officiele waarschuwing word gegooid.
Ik heb maar 1 collega in de buitendienst en die heeft ook al 1 gehad.
Voor dit bedrijf werkte ik ook in de buitendienst waar veel meer mensen in de buitendienst werkten en daar werd iemand opgeleid om mensen te woord te staan die voor rijgedrag belden. Veel kan je niet doen want inderdaad je bent van een 8 uur durende werkdag 5 uurtjes op de weg dus heb je ook eerder kans op geďrriteerde mensen.
Ze bellen niet als je hun voorlaat of als je iemand aan de kant van de weg helpt een band te verwisselen of als het regent fietsers en voetgangers voor laat gaan.
Het is niet mijn werkgever die het briefje gaf maar leidinggevende en een oparationele manager. Ach ja.. ik wacht het wel af. Ik weet nu dat ik mijn auto niet teveel eigen maak met snoep, fotos van kids en vrouw enz want straks moet je alles weer meesleuren in de trein Wink

#6:  Auteur: dickinsonron BerichtGeplaatst: ma 02 okt 2023 3:24
    —
Dat is alles wat hij zegt, afgezien van het feit dat hij het heeft gelezen, is dat hij dat heeft gedaan.
De kans op klachten is groter als u veel moet rijden voor uw werk, vooral als u dit doet in een auto met een telefoonnummer in vetgedrukte letters. Dit lijkt geen geldige rechtvaardiging voor een derde ontslag, maar ach, de werkgever kan die kant op gaan en de baan eindigt hoe dan ook (want de werkrelatie wordt toch vernietigd).

Dit soort problemen worden niet vaak door collega's afgehandeld, toch? Wat is de oplossing daarvoor? geometry dash



Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl