Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 22 mei 2024 14:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

[UL] Tentamen Romeins Recht Leiden
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Anoniem






Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2005 0:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik heb een vraag over vraag 2 (hierarchie van rechtsbronnen) versie 1 van het tentamen romeins recht. Ik had hier antwoord B, maar het moet antwoord D zijn... Waar kan je dit vinden? Ik heb dit namelijk nergens kunnen vinden in het boekje van rechtsgeschiedenis. Zat dus te twijfelen tussen B en D... En vraag me dan ook af of B niet ook goed is...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Gentleman



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 62


BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2005 1:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

anonieme getuige schreef:
MiriamvL schreef:
Ik heb geantwoord dat rente alleen gevorderd kan worden bij overeenkomsten die beheersd worden door de bonae fides, en dat de onverschuldigde betaling niet zo'n overeenkomst is en er dus geen rente gevorderd kan worden.

Dat lijkt me wel een redelijk goed antwoord. Waar ze precies naar zoeken weet je nooit... ik heb er ook wat over erfrecht bijgezet maar dat zal wel niet van belang zijn.


Volgens mij bestond de vraag uit drie delen. Je moest namelijk eerst aantonen of de erfgenaam de vordering wel erfde - was deze enig erfgenaam, accepteerde hij de nalatenis voluit enz. - dan of een erfgenaam wel een actie uit onverschuldigde betaling kon instellen en daarna of de erfgenaam nog rente kon vorderen. En ik heb nog nooit meegemaakt dat er niet gemotiveerd hoeft te worden op een tentamen, vooral in het geval dat 10% van het cijfer van die ene vraag afhangt. Dus dat
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2005 1:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, waarom hier niet wat antwoorden op teletop vragen:

damnatie-legaat vraag (vraag 2:27, 3:26)
C krijgt van B die beschikkingsbevoegd is het huis geleverd, vermoedelijk via mancipatio aangezien het een res mancipi is. Dus C wordt eigenaar. In het geval van een res nec mancipi was C ook eigenaar geworden, omdat de levering in dit speciale geval de titel is (titulus pro soluto). Maar hoe dan ook, het damnatie-legaat staat niet in het geldige testament, dus er is geen rechtsgrond voor de eigendomsoverdracht. De overdracht was dus een onverschuldigde betaling.

vrachtwagenvraag (vraag 1:22, 2:25, 3:16):
(A verhuurt vrachtwagen aan B. B verkoopt en levert aan C. B geeft het geld aan A die met het gebeuren heel tevreden is. Is C nu eigenaar?)
Deze snap ik niet goed. In Z 25 vind ik:"ten derde moet het bezit zijn verschaft door een beschikkingsbevoegde krachtens de nemo plus regel". Ik zie niet in waarom B beschikkingsbevoegd wordt door de bekrachtiging achteraf door A. De vrachtwagen lijkt me een gestolen goed... Een constructie waarin B de vrachtwagen achteraf koopt ipv huurt en daarmee beschikkingsbevoegd wordt door het overdragen van het geld aan A lijkt me behoorlijk wankel. Misschien weet iemand of het boek iets zegt over bekrachtiging achteraf?

lex citandi vraag (vraag 2:9):
Zie Zwalve, paragraaf 57. a/b/c zijn heel duidelijk fout. d staat er niet letterlijk, maar de strekking is dezelfde.

bruidschatvraag (vraag 1:28, 2:22):
(A vraagt of C nog belang heeft bij uitkering van een bruidschat. C verklaart dat hij daarbij wel degelijk belang heeft, en accepteert, zodoende, dit aanbod. Vraag: gaat het om een geldige stipulatie van A?)
Volgens Prota V 25 en de Romeinen is een stipulatie "een samenstel van woorden waarbij de ondervraagde antwoordt dat hij zal geven of zal doen wat hem gevraagd is". In de casus lijkt het mij ook niet om een geldige stipulatie gaan, dus ik sluit me wel aan bij de klager op teletop. Er staat wel "accepteert het aanbod", maar door de voorzichtige formulering eromheen krijg ik de indruk dat alleen C het als een werkelijk aanbod ziet.

novellenvraag (vraag 2:10):
Interessante verwijzing op teletop naar de kleine letters van Zwalve. Maar het is toch zeker wel te vinden in de grote letters... de Instituten, de Codex en de Digesten zijn door Justinianus bevolen, de Novellen verschenen pas jaren na de voltooing van de codificatie. Zie paragraaf 77 en 78, grote letters.

rechtsbronnenhierarchievraag (vraag 2:6):
Het volgt duidelijk uit Zwalve dat het Romeins recht pas werd toegepast als gewoonterecht en lokale wetten geen uitsluitsel boden. Dus antwoord b of d. b zegt gewoonterecht voor lokale wetten, d zegt lokale wetten voor gewoonterecht. Op zich lijkt d me meer voor de hand liggen, maar in Zwalve kan ik het niet heel duidelijk vinden. Pagina 2 zegt wel dat het Reichskammergericht recht sprak op basis van geschreven (dus wetten) en ongeschreven (dus gewoonte-) recht, maar op pagina 10 vind ik "locaal gewoonterecht en locale wetgeving" en ook "de primaire rechtsbron waren ... de locale gewoonterechten en wetten". Er staat voor zover ik kan vinden nergens duidelijk dat het ene boven het andere gaat. Er is nog wel Figuur 1, maar die snap ik niet goed. Misschien is er nog ergens een passage die ik gemist heb?

Publiciaans bezitvraag (vraag 2:30, 4:13):
Tricky vraag, maar het staat toch wel duidelijk in Z 54, Actio Publicana. Eerste regel: welke bescherming had de verjaringsbezitter? De rest van Z 54 maakt duidelijk dat om beide typen van verjaringsbezitters gaat.

Onvolmaakt wederkerigsheidsvraag (vraag 2:19, 3:13):
Lastgeving is inderdaad onvolmaakt wederkerig: de lasthebber kan eventueel gemaakte kosten van de lastgever terugvorderen.

Latijnse termenvraag (vraag 2:12, 4:19):
Tja allemaal Latijn. Maar het lijkt me wel duidelijk dat legatum per vindicationem voor vindicatie-legaat staat, en dan hoor je te weten dat hierbij eigendom overgaat bij het doodgaan van de erflater, dwz zonder overdrachtshandeling.

Commentaar/correcties/aanvullingen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Aart



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 34


BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2005 1:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Anoniem schreef:
ik heb een vraag over vraag 2 (hierarchie van rechtsbronnen) versie 1 van het tentamen romeins recht. Ik had hier antwoord B, maar het moet antwoord D zijn... Waar kan je dit vinden? Ik heb dit namelijk nergens kunnen vinden in het boekje van rechtsgeschiedenis. Zat dus te twijfelen tussen B en D... En vraag me dan ook af of B niet ook goed is...


Zie (het eigenlijk wat onduidelijke) figuur 1 op bladzijde 12 van Zwalve. Ik wist hem toevallig omdat het al eens een tentamenvraag is geweest (ik vond 1 tentamen niet voldoende om te oefenen -> Joho Augustus 2002 vr.5 en Maart 2004 vr. 7). Dat schema verklaart ook gelijk waarom B fout is. Ik snap eigenlijk niet waarom Zwalve dan niet gelijk vanaf het begin de juiste volgorde heeft aangehouden; op pagina 10 wordt nl. eerste gewoonterechten genoemd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Gentleman



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 62


BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2005 1:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zat even te denken maar is het wel zeker dat een erfgenaam een actie uit uitverschuldigde betaling van de erflater kan instellen? Zo een actie werd toch als strikt persoonlijk gezien en kon dus ook niet overgaan op de erfgenaam of heb ik het nu mis? Confused
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2005 1:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gentleman schreef:
Volgens mij bestond de vraag uit drie delen. Je moest namelijk eerst aantonen of de erfgenaam de vordering wel erfde - was deze enig erfgenaam, accepteerde hij de nalatenis voluit enz. - dan of een erfgenaam wel een actie uit onverschuldigde betaling kon instellen en daarna of de erfgenaam nog rente kon vorderen. En ik heb nog nooit meegemaakt dat er niet gemotiveerd hoeft te worden op een tentamen, vooral in het geval dat 10% van het cijfer van die ene vraag afhangt. Dus dat

Zit wat in, maar aan de andere kant mag je hier "als keizer" toch wel aannemen dat de vraagsteller Mucianus al weet dat ie erfgenaam is Smile

Op http://www.gmu.edu/departments/fld/CLASSICS/codex4.html kun je trouwens het antwoord vinden:
Quote:
CJ.4.5.1pr.: Imperatores Severus, Antoninus

Pecuniae indebitae per errorem, non ex causa iudicati solutae esse repetitionem iure condictionis non ambigitur. si quid igitur probare potueris patrem tuum, cui heres extitisti, amplius debito creditori suo persolvisse, repetere potes. * sev. et ant. aa. muciano. * <a 213 pp. iii k. aug. antonino a. iiii et balbino conss.>
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Gentleman



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 62


BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2005 1:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Gentleman schreef:
Volgens mij bestond de vraag uit drie delen. Je moest namelijk eerst aantonen of de erfgenaam de vordering wel erfde - was deze enig erfgenaam, accepteerde hij de nalatenis voluit enz. - dan of een erfgenaam wel een actie uit onverschuldigde betaling kon instellen en daarna of de erfgenaam nog rente kon vorderen. En ik heb nog nooit meegemaakt dat er niet gemotiveerd hoeft te worden op een tentamen, vooral in het geval dat 10% van het cijfer van die ene vraag afhangt. Dus dat

Zit wat in, maar aan de andere kant mag je hier "als keizer" toch wel aannemen dat de vraagsteller Mucianus al weet dat ie erfgenaam is Smile

Op http://www.gmu.edu/departments/fld/CLASSICS/codex4.html kun je trouwens het antwoord vinden:
Quote:
CJ.4.5.1pr.: Imperatores Severus, Antoninus

Pecuniae indebitae per errorem, non ex causa iudicati solutae esse repetitionem iure condictionis non ambigitur. si quid igitur probare potueris patrem tuum, cui heres extitisti, amplius debito creditori suo persolvisse, repetere potes. * sev. et ant. aa. muciano. * <a 213 pp. iii k. aug. antonino a. iiii et balbino conss.>


Heb je die vertaling ook?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2005 1:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Na bestudering van de tekst krijg ik de indruk niet volledig gequote te hebben. Het antwoord zit denk ik in het 2e deel:
Quote:
CJ.4.5.1pr.: Imperatores Severus, Antoninus

Pecuniae indebitae per errorem, non ex causa iudicati solutae esse repetitionem iure condictionis non ambigitur. si quid igitur probare potueris patrem tuum, cui heres extitisti, amplius debito creditori suo persolvisse, repetere potes. * sev. et ant. aa. muciano. * <a 213 pp. iii k. aug. antonino a. iiii et balbino conss.>

CJ.4.5.1.1: Imperatores Severus, Antoninus

Usuras autem eius summae praestari tibi frustra desideras: actione enim condictionis ea sola quantitas repetitur, quae indebita soluta est. <a 213 pp. iii k. aug. antonino a. iiii et balbino conss.>


Zeer ruw vertaald lijkt me dat hier ongeveer staat: de vruchten van dat bedrag zul je tevergeefs verlangen: want met de condictio kun je alleen de hoeveelheid vorderen, die onverschuldigd betaald is.

Excuses voor mijn halfbakken vertaling. Ik vermoed overigens dat op het tentamen meer argumentatie werd verwacht Wink.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Gentleman



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 62


BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2005 1:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bedankt, nu kan ik eindelijk rustig slapen nu ben ik er bijna zeker van dat ik me tentamen heb gehaald Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2005 10:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat of hij kan erven lijkt me geen deel van de vraag, er is veel te weinig info om te bepalen of hij kan erven, je weet helemaal niks van zijn bekwaamheid en dergelijke. En dan is het heel onduidelijk of je zowel moet beantwoorden of hij kan vorderen, en of hij met rente kan vorderen, want de vraag is letterlijk of hij met rente kan vorderen, en niet kan hij vorderen, zo ja, kan hij ook met rente vorderen... anyway, daar hadden ze wel duidelijker in mogen zijn. Als ik geen punten voor mijn open vraag krijg omdat ik alleen geantwoord heb dat hij niet met rente kan vorderen, ga ik er lekker tegen in brengen dat als je uit die ene vraag twee deelvragen moet afleiden, je uit mijn antwoord ook best twee antwoorden kan afleiden, aangezien ik alleen zeg dat hij niet met rente kan terugvorderen, en zwijgen is toestemmen, zeg ik daarmee ook dat hij wel zonder rente kan vorderen Twisted Evil Ik wil gewoon van dit k*tvak af!! Very Happy
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Gentleman



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 62


BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2005 11:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Dat of hij kan erven lijkt me geen deel van de vraag, er is veel te weinig info om te bepalen of hij kan erven, je weet helemaal niks van zijn bekwaamheid en dergelijke. En dan is het heel onduidelijk of je zowel moet beantwoorden of hij kan vorderen, en of hij met rente kan vorderen, want de vraag is letterlijk of hij met rente kan vorderen, en niet kan hij vorderen, zo ja, kan hij ook met rente vorderen... anyway, daar hadden ze wel duidelijker in mogen zijn. Als ik geen punten voor mijn open vraag krijg omdat ik alleen geantwoord heb dat hij niet met rente kan vorderen, ga ik er lekker tegen in brengen dat als je uit die ene vraag twee deelvragen moet afleiden, je uit mijn antwoord ook best twee antwoorden kan afleiden, aangezien ik alleen zeg dat hij niet met rente kan terugvorderen, en zwijgen is toestemmen, zeg ik daarmee ook dat hij wel zonder rente kan vorderen Twisted Evil Ik wil gewoon van dit k*tvak af!! Very Happy


Ach ja ik kom ook net een puntje tekort voor die 5,5 ik had namelijk 18 vragen goed. Maar het is volgens mij beter nu om gewoon de uitslag af te wachten aangezien er staat dat de vakgroep niks van zich laat horen tot dat ze klaar zijn met nakijken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2005 11:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, inderdaad, we zien het wel...

Ik ga lekker over een week op vakantie (dag na strafrecht)!!! Cool
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Dirk






Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 24


BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2005 11:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals meer mensen hier heb ik ook 18 vragen goed en ben ik dus afhankelijk van de beoordeling van de open vraag, en ik hoop toch dat ik daar wel een puntje uit kan slepen.

Vind het trouwens raar dat er bij Vraag & Antwoord zo raar geredeneer wordt over de hoeveelheid vragen die je goed moet hebben om een 5,5 te halen. Lijkt me meer dan duidelijk dat dat gewoon 19 vragen moeten zijn. Confused
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Aart



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 34


BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2005 11:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik snap 2 dingen inderdaad niet van V&A

1) Hele verhalen over gokkans. Mensen moeten eens leren om de rubriek te lezen. 55 punten = geslaagd. 3 punten per MC vraag, 10 voor de open. Oftewel er bestaat helemaal geen gokkans, net als bij Inl. Staats & Bestuursrecht.

2) 18x3=54=5.4 .... Mensen weten toch zeker nog wel van hun brugklas wiskunde dat zo'n cijfer naar beneden wordt afgerond? 19 MC vragen dus minstens goed, of 15 MC + de open vraag volledig.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2005 12:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, echt ongeloofelijk, maar er zijn ook massa's mensen die niet snappen hoe de cijfers van de tussentoetsen van strafrecht in het eindcijfer mee tellen Rolling Eyes
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds