Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 17 mei 2024 19:35
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

HBO Recht: carrièreperspectieven
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Streber



Leeftijd: 57
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 39


BerichtGeplaatst: do 17 mei 2007 23:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Vince schreef:
Als ik het goed begrijp moet je eerst je HBO rechten volledig afronden, daarna je Master halen en daarna kan je dus ( mits dat je streven is ) in aanmerking komen voor een studie tot rechter.

Het vereiste voor de togaberoepen is dat je 'civiel effect' hebt.

En daarvoor is vereist, kort gezegd, dat 200 ec punten juridische vakken op universitair niveau hebt *en* dat je alle procesrechtvakken hebben gedaan *of* dat je notarieel recht hebt gedaan met daarbij strafrecht + strafprocesrecht.

De enige manier om zonder omwegen je civiel effect te krijgen is daardoor om direct na je HBO propedeuse over te stappen.


Dat klopt niet! Ik zit op de HAN en heb de mogelijkheid om vanaf het derde jaar het schakelprogramma van de OU te volgen. Daarna kan ik mijn Master (met civiel effect) bij de OU halen.
Ik zou ook na de HBO naar de RU in Nijmegen kunnen en daar na het schakeljaar een Master met civiel effect behalen.
Er zijn verscheidene universiteiten waar je dit kunt doen.

En even voor de goede orde, de boeken die wij gebruiken zijn geschreven voor de Uni. (Dat staat althans voorin de boeken die ik in de hoofdfase gebruik...geschreven voor doctoraalstudenten...) Volgens mij is het grote verschil tussen HBO en Uni dat de HBO meer op de praktijk gericht is. Persoonlijk vind ik dat wel prettig.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 17 mei 2007 23:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijstje WO-vakken dat nodig is voor civiel effect klopt in ieder geval wel.

Ik acht het onwaarschijnlijk dat er, na laten we zeggen HAVO, even snelle wegen zijn voor toegang tot de togaberoepen dan: 1 jaar propedeuse HBO-rechten, 4 jaar BA+MA WO-rechten. Met 5 jaar HAVO is dit zelfs even snel als 6 jaar VWO gevolgd door 4 jaar BA+MA WO-rechten. Ik vermoed dan ook dat dit traject voor de gemiddelde student met een HAVO-diploma bijzonder zwaar is.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vince



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): LOI

Berichten: 23


BerichtGeplaatst: do 17 mei 2007 23:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus na het behalen van mijn BA Rechten moet ik voor de MA met "civiel effect" gaan, en dan daarna nog RAIO opleiding volgen (om rechter te worden) als ik het goed heb.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 18 mei 2007 0:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vince schreef:
Dus na het behalen van mijn BA Rechten moet ik voor de MA met "civiel effect" gaan, en dan daarna nog RAIO opleiding volgen (om rechter te worden) als ik het goed heb.

Je moet onderscheiden tussen HBO-BA en WO-BA. Dat zijn twee verschillende opleidingen. Idem voor HBO-MA en WO-MA. Voor toelating tot de RAIO heb je in ieder geval WO-MA nodig, en in totaal 200 ECTS op WO-niveau. Dat is veel, een volledige 4-jarige opleiding WO-rechten is 240 ECTS.

Dus heb je een propedeuse HBO-recht en wil je de RAIO in, dan is er een keuze tussen:
- direct overstappen op WO-recht, totaal 4 jaar studeren.
- 3 jaar HBO-recht, dan 3 jaar en 4 maanden WO-rechten vakken (op een regulier tempo van 60 ECTS per jaar), totaal 6 jaar 4 maanden.

Zie deze pagina.

Enkele universiteiten bieden studenten met HBO-rechten blijkbaar een schakelprogramma aan dat civiel effect geeft. Hier informatie over het schakelprogramma van de UvA. Zo te zien biedt de HvA een HBO-rechten-met-doorstroom aan, waarna je aan de UvA slechts 23 ECTS hoeft te halen voor toelating tot WO-MA met daarna civiel effect. Zonder HBO-doorstroom is er een schakelprogramma van 77 ECTS. De RuG biedt kennelijk iets dergelijks.

Even praktisch gesproken: als je ooit tot de RAIO toegelaten hoopt te worden, lijkt een volledige WO-rechten me aan te raden. De selectie is erg streng.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vince



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): LOI

Berichten: 23


BerichtGeplaatst: vr 18 mei 2007 9:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Erg duidelijk Bona Fides!! dank U! Very Happy

Heb nog even gekeken op de link van de Univesiteit van Leiden en wordt mij duidelijk dat na een volledig afgeronde HBO Rechten opleiding ( om even verwarring te voorkomen dan ben je dus getiteld Bachelor Of Law ) je aan een WO-Bachelor kan beginnen die dan dus 3 jaar duurt en dan 1 jaar Master MET "Civiel Effect" .

De opleiding kan verkort worden ( max 6 maanden ) d.m.v enige vrijstelling i.v.m de genoten vooropleiding.

Of moet je eerst een Master Hbo hebben wil je toegelaten worden tot een Bachelor WO...?? erg verwarrend die Hbo-BA en Hbo-MA want er wordt gesproken van een afgeronde Hbo Recht opleiding maar op welk niveau!??

De opleiding kan verkort worden ( max 6 maanden ) d.m.v enige vrijstelling i.v.m de genoten vooropleiding.

En dit zou volgens de UvA van Hbo naar WO de kortste route zijn.

Zie hier : Studenten die in 2006-2007 met dit doorstroomprogramma starten, hoeven straks na afronding van de opleiding hbo-rechten zelfs geen schakelprogramma meer te volgen. Hun diploma hbo-rechten (inclusief het doorstroomprogramma) geeft – met civiel effect – rechtstreeks toegang tot alle juridische masters van de UvA, met uitzondering van de master Notarieel recht.

Deze route geeft ook civiel effect; dat wil zeggen de mogelijkheid om na afronding van de master toegelaten te worden tot de opleiding voor advocaat, rechter of officier van justitie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 18 mei 2007 10:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vince schreef:
Of moet je eerst een Master Hbo hebben wil je toegelaten worden tot een Bachelor WO...?? erg verwarrend die Hbo-BA en Hbo-MA want er wordt gesproken van een afgeronde Hbo Recht opleiding maar op welk niveau!??

Ik denk dat je met een propedeuse HBO-rechten aan iedere WO-BA rechten kunt beginnen. Zeker ben ik daar niet van.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vince



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): LOI

Berichten: 23


BerichtGeplaatst: vr 18 mei 2007 19:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, kreeg die indruk van iemand anders ook al,... Dank U!!

Mag ik vragen waar jij ( Bona Fides) voor bezig bent ?? en je doel is??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
patrice temming



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 29 mei 2007 20:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben in 1983 daar afgestudeerd dus alweer een tijd geleden. Maar toen was het hard werken. De faculteit stond in die tijd al aangeschreven als de beste in Nederland en ik ben blij dat dit nog steeds het geval is. Het niveau lag hoog en eisen waren streng. En mocht dat veranderd zijn inmiddels (ik hoop het niet) dan heb je er niks aan om je er met 20 uur studie per week van af te maken als je enige kans wil maken op een baan bij een van de grotere kantoren.

Laatst aangepast door patrice temming op di 31 jan 2012 19:51, in totaal 11 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vince



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): LOI

Berichten: 23


BerichtGeplaatst: di 29 mei 2007 21:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klinkt erg goed patrice... Very Happy ik weet alleen niet of mensen nu juist gemotiveerd of gedemotiveerd raken daardoor, maarja dat is ieder voor zich.

Maar het is inderdaad waar dat het slagings percentage erg laag is en als je echt het toga-beroep wilt gaan beoefenen dan zal je er volledig voor moeten gaan en doen alsof je gek bent ja Laughing

Maar veel mensen zullen dan ook gaan afwegen.. is het alles wel waard, zoals in de post van "dit verdient een rechter' al blijkt, dat in verhouding met de schooling die genoten is verdient een rechter eigenlijk helemaal niet "ZO" veel geld als gedacht. Het is al gebleken dat als je "VEEL"geld wilt verdienen je Advocaat of Notaris zou moeten worden en dat het willen worden van rechter slecht een nobel streven is.

Ik denk dat in (financieele) verhouding studenten misschien eerder blijven hangen op HBO niveau en b.v bedrijfs-jurist worden dan nog eens 5 a 6 ZWARE jaren door te gaan en erg veel geld neer leggen voor WO.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 29 mei 2007 21:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vince schreef:
Klinkt erg goed patrice... Very Happy ik weet alleen niet of mensen nu juist gemotiveerd of gedemotiveerd raken daardoor, maarja dat is ieder voor zich.

Maar het is inderdaad waar dat het slagings percentage erg laag is en als je echt het toga-beroep wilt gaan beoefenen dan zal je er volledig voor moeten gaan en doen alsof je gek bent ja Laughing

Maar veel mensen zullen dan ook gaan afwegen.. is het alles wel waard, zoals in de post van "dit verdient een rechter' al blijkt, dat in verhouding met de schooling die genoten is verdient een rechter eigenlijk helemaal niet "ZO" veel geld als gedacht. Het is al gebleken dat als je "VEEL"geld wilt verdienen je Advocaat of Notaris zou moeten worden en dat het willen worden van rechter slecht een nobel streven is.

Ik denk dat in (financieele) verhouding studenten misschien eerder blijven hangen op HBO niveau en b.v bedrijfs-jurist worden dan nog eens 5 a 6 ZWARE jaren door te gaan en erg veel geld neer leggen voor WO.

Als geld je primaire motivatie is, dan kun je er nu al vast rekening mee houden dat je heel snel op zult branden. En dat geldt overigens niet alleen voor de togaberoepen Smile

Sowieso is het financiële perspectief van de togaberoepen lang niet zo goed als mensen vaak denken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 29 mei 2007 22:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb vandaag begrepen dat als je "VEEL" geld wilt verdienen je gewoon chiropractor moet worden. Wink

Maar goed, neem maar van deze al heel lang werkende dame aan dat geld wel heel prettig is, maar dat het daar uiteindelijk niet om draait. Alleen dat wat je leuk vindt en waar je passie ligt hou je lang en met veel plezier vol.

P.S. Volgens mij is de RUN een dependance op de EUR gestart, want bij ons zijn de slagingspercentages ook al zo dramatisch omlaag gegaan Crying or Very sad
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2007 0:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit topic gaat niet echt meer over de arbeidsmarktperspectieven van HBO juristen lijkt me. Maar goed om even terug te gaan naar het doel van dit onderwerp. Ik heb een artikel gevonden waarin de arbeidsmarktperspectieven van HBO juristen worden geschetst. Dit is echter nog steeds een voorspelling, aangezien de eerste lichting pas dit jaar afstudeerd.

Quote:
Is de HBO jurist welkom?

In sommige HBO instellingen in ons land studeren studenten HBO-rechten dit schooljaar af. Dat wil zeggen dat in september 2006 de eerste HBO rechten afgestudeerden hun weg naar de arbeidsmarkt vinden. Bij de meeste hogescholen gaan de eerste studenten HBO-rechten dit jaar op stage. Waar komen de studenten terecht en wat moeten ze kunnen, wat hebben ze in hun bagage en vooral de vraag zijn ze welkom op de arbeidsmarkt zijn vragen die het lectoraat beroepsuitoefening juridische bachelors van de Hogeschool Utrecht onderzoekt.

In dit kader heeft een eerste verkennend onderzoek plaatsgevonden in de zomer van 2005. Er is een enquêteonderzoek gedaan onder een 112-tal instellingen in de provincie Utrecht waar mensen werkzaam zijn die met het recht te maken hebben[1] . Daarnaast is een participerend observatie onderzoek gedaan onder een achttal advocaten- en notariskantoren in diezelfde regio om de uitkomsten van het enquêteonderzoek nader te toetsen.

In dit artikel wordt een drietal thema’s behandeld. Allereerst: wie is de HBO-jurist. Op basis van het uitgevoerde onderzoek wordt de stand van zaken opgemaakt omtrent de bekendheid met het fenomeen HBO-jurist. Vervolgens wordt geanalyseerd welk type juridisch medewerker gewenst wordt in het beroepenveld en welke bagage hij in zijn rugzak moet hebben. In het derde deel van het artikel wordt een korte schets gegeven over de positie van de HBO-rechten jurist in de toekomst op basis van de vergaarde informatie. Het doel van dit artikel is bekendheid te geven aan de HBO-jurist en de resultaten van het onderzoek naar zijn beroepsuitoefening kort weer te geven.

1. De HBO jurist, wie is dat?

Gemakshalve richt ik me in dit deel vooral op de afgestudeerde HBO-rechten jurist een breed opgeleide bachelor die zich in zijn studie vooral richt op het vergaren van vaardigheden en kennis op het gebied van de rechtstoepassing[2] . Hij heeft een vijftal kerncompetenties:
- Gedegen kennis van het positieve recht;
- Methodisch en analytisch voldoende onderlegd om voor de hand liggende (juridische) problemen te kunnen uitpluizen en oplossen;
- Cliëntgerichtheid zich uitend in de focus op de zelfredzaamheid van de cliënt; Onderlegd in proces- en projectmanagement;
- Voldoende bekwaamd in communicatieve vaardigheden zowel mondeling als schriftelijk[3]. Er is de afgelopen jaren zowel in congressen[4] als in publicaties zowel in vakbladen [5] als populaire media [6] aandacht geschonken aan het feit dat er zo’n ruim 2500 HBO studenten bezig zijn met een studie recht op HBO niveau. De grote vraag is voor welke beroepsuitoefening studeren deze mensen. En weet het beroepenveld, de zowel het traditioneel juridische toga beroepen als de rest van de samenleving wat zij aanmoeten met deze paralegals [7] . De eerste voorzichtige uitkomsten van het onderzoek van het lectoraat is dat de samenleving geen of weinig weet heeft van de komst van HBO-rechten juristen. In het beste geval kent men het bestaan van de opleiding sociaal juridische dienstverlening (SJD) maar dat er naast de WO opleiding ook een hogere beroepsvariant recht is, is nagenoeg onbekend.

In de contacten met de advocatenkantoren hebben wij de vraag voorgelegd ‘wat zou een HBO jurist voor uw organisatie kunnen betekenen?’ De antwoorden waren als volgt:

- HBO rechten bachelors kunnen standaardwerkzaamheden uitvoeren, zodat de organisatie tegen lagere kosten kan werken.

- Gezien de ontwikkelingen binnen de beroepsbevolking (vergrijzing) en het aanstaande gevecht om academisch afgestudeerde juristen (er is een groeiend tekort aan (mannelijke) WO juristen ophanden) is een differentiatie in de taakverdeling binnen het juridische beroep noodzakelijk. Er dient een onderscheid gemaakt te worden tussen standaardwerkzaamheden uit te voeren door de HBO jurist en werkzaamheden met meer of minder complexiteit, gekoppeld aan het vereiste academische kennisniveau uit te voeren door een WO jurist.

- Er wordt erkend dat gemiddeld gesproken het percentage werkzaamheden van academisch karakter in de uitoefening van werkzaamheden door academisch geschoolde juristen de 25 niet overstijgt. 75 % van het werk van de meester in de rechten is in feite HBO werk en zou door HBO- ers gedaan moeten kunnen worden met lagere kosten.

- Grotere organisaties zien wel degelijk heil in de komst van HBO opgeleide juristen. Kleine en middelgrote organisaties zien in de komst van de HBO- jurist vooral een bedreiging van de eigen inkomstenbron en is niet makkelijk geneigd daarvan de eventuele voordelen te zien [8].

- Er dient gestreefd te worden naar specificatie van de beroepsprivileges. Naar Angelsaksisch model zou het zo moeten zijn dat een HBO- jurist specifieke in het recht erkende handelingen mag verrichten die een WO-jurist niet mag verrichten en andersom (zoals nu bij de Toga beroepen waartoe de HBO- jurist geen toegang heeft[9]).


De reacties in de interviews zijn te typeren als zeer terughoudend. Op zichzelf genomen is dit niet vreemd. Nagenoeg alle nieuwe opleidingen hebben te maken met onbekend maakt onbemind[10] . Desalniettemin is het van belang dat opleidingen en beroepsverenigingen in den lande zich rekenschap geven van het feit dat er een opleiding recht op HBO niveau is. Maar er moet veel meer ruchtbaarheid aan gegeven worden. Tot op heden worden juristen in personeelswervingsadvertenties gevraagd op WO niveau. Een differentiatie naar WO en HBO werkniveau zou op zijn plaats zijn. Een enkele respondent verzekerde ons dat die noodzaak niet aanwezig was. Hij wees op de kracht van de markt[11] . Uiteindelijk komt de consument erachter dat er juridische hulp voorhanden is die goedkoper is en meer ‘to the point’. In dat geval bewijst de HBO- jurist zijn bestaanrecht vanzelf. Dat een HBO-er een lager aanvangssalaris heeft en lagere tarieven zal hanteren in vergelijking met een WO-er is algemeen gebruik maar of de HBO meer ‘to the point ’ zal zijn is een wenselijke opvatting [12].

2. Wat wil het werkveld: een SJD-er een HBO-jurist of toch een WO-jurist?

Deze vraag is de kern van het enquêteonderzoek[13] zoals uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van het lectoraat in de regio Utrecht. Daarnaast speelde bij de enquête een rol aan welke verwachtingen de afgestudeerden moeten voldoen zowel qua kennis als qua competenties en houding [14] . Wij stelden de organisaties grofweg in drie clusters vragen:

a. Heeft u juridische geschoolde medewerkers in dienst of wilt u ze in dienst nemen en zo ja op welk niveau, HBO-rechten, HBO-SJD of WO- rechten.

b. Over welke competenties en vaardigheden moeten die medewerkers beschikken.

c. Welke houdingaspecten verwacht u vooral van uw juridische medewerkers[15].

De enquête is uitgezet onder 112 organisaties onderverdeeld in een zestal sectoren: 1. Justitie 2. Advocatuur 3. Gemeenten en Provincies 4. Advies en informatie 5. Profit: midden en klein bedrijf (MKB) 6. Sociale sector [16].

Per sector kunnen de volgende conclusies getrokken worden[17]: Bij Justitie werd vooral gefocussed op de WO jurist. Kennis van het straf-, vermogens-, verbintenissen en sociaal zekerheidsrecht werd op prijs gesteld. De vaardigheden die zij van een afgestudeerde jurist (WO of HBO) verwachten is vooral analytisch werk- en denkvermogen en anticipatievermogen op nieuwe wet- en regelgeving. Daarnaast is goed kunnen samenwerken een houdingaspect dat bij Justitie hoge ogen scoort. In de advocatuur geld dat men primair gericht is op de WO-jurist maar ook werk zou kunnen zien voor een HBO- jurist. Deze sector verwacht gedegen kennis van alle positiefrechterlijke vakken en geeft aan vooral te streven naar het aannemen van mensen met goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkings- en communicatie vaardigheden. Als houdingsaspecten werden vooral stressbestendigheid, flexibiliteit, initiatiefkracht en inlevingsvermogen gewaardeerd.

De lagere overheden zien vooral werk voor de SJD afgestudeerden. Met namen kennis van het bestuurs- en staatsrecht en het sociale zekerheidsrecht werden positief gewaardeerd. Als vaardigheden werden vooral juridisch argumenteren en anticiperen op veranderende wet- en regelgeving genoemd. De houding van de toekomstige werknemer zou er vooral een moeten zijn van goed kunnen samenwerken en inlevingsvermogen hebben. De sector advies en informatie kiest ook primair voor een afgestudeerde SJD-er. Kennis moet er vooral zijn van straf-, personen- en familie- en bestuursrecht. Ook hier geldt weer dat goede communicatieve vaardigheden als erg belangrijk worden gekenschetst en dat de houdingsvaardigheden zich vooral op het gebied van samenwerking en inleving moeten ontwikkelen. De sector profit MKB kiest als enige sector duidelijk voor de HBO-rechten afgestudeerde. Gedegen kennis van het ondernemingsrecht en het privaatrecht worden als enige belangrijke kennisbagage genoemd[18] . De vaardigheden die de HBO-rechten afgestudeerde moet hebben is analytisch denk- en werkniveau en probleemgericht te werk gaan. Als houdingsaspecten werd goed samenwerken en evenwichtigheid benoemd. Tenslotte de sociale sector kiest liever voor de SJD-er. Er wordt vooral gevraagd naar kennis van het sociaal zekerheidsrecht. En men waardeert goede communicatieve vaardigheden en analytisch werk- en denkniveau erg. Daarnaast is deze sector vooral op zoek naar afgestudeerden die goed kunnen samenwerken en flexibel en stressbestendig zijn.

De algemene conclusie is dat aan recht gerelateerde velden in onze samenleving de voorkeur geven aan een WO-jurist. Indien er toch gekozen moet worden voor een HBO- jurist dan liever de SJD-er dan de HBO rechten afgestudeerden behalve de profit sector. Voorop staat dat de afgestudeerden vooral stressbestendig en flexibel zijn, inlevingsvermogen hebben en goed kunnen samenwerken. Kennis van het positieve recht werd wel aangegeven als belangrijk maar niet primair. De vaardigheden die verwacht worden zijn goede mondelinge en schriftelijke communicatie, anticiperen op wet- en regelgeving , relevante juridische informatie kunnen verzamelen en goed analytisch werk- en denkvermogen. Dat in traditionele juridische beroepen vooral voor een WO-jurist wordt gekozen is evident. Maar dat behalve in de profit sector zo duidelijk voor een SJD-er werd gekozen wekt verbazing.

Voorts was opmerkelijk dat vooral de vaardigheden en houdingsaspecten in de enquêtes extra benadrukt werden. Alsof de respondenten met name wilden aansturen op het afleveren van complete en ervaren mensen. Het lijkt wel alsof de afgestudeerden volledig en direct inzetbaar moeten zijn en niet de kans mogen krijgen om bijvoorbeeld gaandeweg stressbestendig te worden of te leren samenwerken. Nu is enige relativering op zijn plaats. Uiteraard zal men geneigd zijn via een enquête een ideaal wensenlijstje in te vullen voor de ‘nieuwe werknemer’ en zal de praktijk minder weerbarstig zijn. Desalniettemin in niet onbelangrijk dat de kennisverwerving op het gebied van het positieve recht zeker niet op de voorgrond stond. Men was eerder geneigd de opleidingen te adviseren meer aandacht te schenken aan houding- en vaardigheden dan aan kennisverwerving van het recht. In die zin is er voor de HBO opleidingen een wereld te winnen aangezien zij daar traditioneel beter in zijn dan de meer cognitief gerichte academische rechten opleidingen.

3. Hoe nu verder?

Met de opgedane kennis uit de eerste onderzoeken valt wel een richting aan te geven die antwoord geeft op de vraag hoe nu verder? De HBO-jurist wordt wel welkom geheten maar zeer terughoudend met name de afgestudeerde HBO- rechten moet zijn waarde nog gaan bewijzen. De vraag is op welk terrein hij zich dan kan bewijzen. Het is duidelijk dat de nadruk van zijn bagage niet ligt op het gebeid van de kennis van het recht. Mij lijkt dat de HBO-jurist wel kennis moet hebben van het positieve recht maar dat deze kennis vooral breed moet zijn omdat later in hun werk ze de fijne kneepjes van het specialisme waarin ze werkzaam zijn wel bijgeleerd krijgen. Het is opvallend dat voortdurend meer over algemene vaardigheden en houdingsvraagstukken gesproken wordt. Dat heeft denk ik te maken met de functie van een HBO-er. Die functie zal toch vooral clientgerichte hulpverlening zijn. Dit kan grofweg op twee manieren: de back-office functie en de front-office functie [19] . Het verschil schuilt in de omgeving. Is de HBO-jurist vooral werkzaam in een HBO/MBO omgeving, zoals bij juridische loketten, bureaus voor rechtshulp, de reclassering, de IND, bureau HALT, vakbonden, sociale diensten en overheidsinstellingen dan valt te verwachten dat de eerstelijnshulp gedaan wordt door baliemedewerkers die een meer sociale opleiding hebben of een sociaaljuridische opleiding op MBO niveau. De HBO jurist zal daar denk ik veel meer de back-office functie gaan vervullen waarbij hij of zij vooral dossier kan behandelen en ingewikkelder juridische problemen zal kunnen tackelen. Daarmee vervult hij veelmeer de rol van eerstelijns expert.

Werkt de HBO-jurist in een vooral academisch juridische omgeving dan zal hij veel meer een front- office functie hebben waarbij hij een eerste schifting kan doen in de aangedragen zaken en cliënten vrij snel kan wijzen op de mogelijkheden voor rechtshulp en –bijstand. Wellicht zelfs kan hij al eenvoudige juridische vragen zelfstandig afdoen. De ingewikkelder zaken gaan door naar de gespecialiseerde academische jurist die in de back-office zit. Te denken valt in dezen aan advocatenkantoren, notariskantoren, de rechtspraak als totaal bedrijf dus zowel de zittende als staande magistratuur. Maar ook de grote juridische afdelingen van overheidsinstellingen, en het bedrijfsleven. In die zin vervult de HBO-jurist de rol van het eerste filter waar de rechtsvragen door gezuiverd zullen worden. Daarmee wordt duidelijk dat de HBO- jurist in grote lijnen twee rollen zal gaan vervullen: de eerstelijns expertrol en de eerste filterrol. Wat uiteraard opvalt is dat hij een eerste rol zal gaan vervullen. Of expert in een minder wetenschappelijke omgeving of filter in een wetenschappelijke omgeving.

Wat betekent dat voor zijn opleiding? In de eerste plaats dat hij erg goed moet zijn in het analyseren en snel tot de kern van een zaak komen. Waar gaat het hier om. Is het een juridische vraag die voorligt of meer een vraag van sociale of organisatorische aard en als het een juridische vraag is, is het dan een ingewikkelde juridische casus of kan ik of een van mijn collegae de zaak afdoen. En zo ja hoe dan? In de tweede plaats zal hij zeer goed moeten weten in welke omgeving hij zit. Wat zijn de competenties en kundes die om hem heen zijn. Wie kan hij waarvoor inschakelen. Welke afdelingen zijn betrokken bij het voorliggende probleem. Daarvoor moet hij goed overzicht hebben voor de organisatie waarin hij werkt. Maar ook moet hij goed overzicht hebben voor de banden die de organisatie heeft met andere stakeholders in het veld. Dit betekent een goede algemene ontwikkeling en kennis van de aan het recht gelieerde perifere (wetenschaps-) gebieden. Om goed te kunnen doorverwijzen en goed te kunnen schakelen om de cliënten van een organisatie optimaal te kunnen bedienen is de HBO-jurist idealiter uitgerust met een brede kennis van de organisatie en het veld waarin de organisatie zich beweegt. Die kennis zal zowel theoretische inhoudelijk moeten zijn als pragmatisch- praktisch. Bij verwijzing is een goed overzicht van de reikwijdte van andere disciplines onontbeerlijk.

Hieruit volgt dat de HBO- jurist ook daarin in belangrijke mate geschoold moet worden. Ten derde moet hij ook voldoende kennis hebben van het eigen metier. Dat wil zeggen bij eenvoudige zaken die in een academische wereld door hem afgedaan kunnen worden of bij zaken die in een meer dienstverlenende wereld (HBO- MBO) door hem behandeld moeten worden zal hij gedegen kennis van het recht moeten hebben. Gedegen is in dit geval een goede actuele kennis van het positieve recht. Tenslotte valt wel een heel belangrijk fenomeen op bij de rolomschrijving en dat is het woord ‘eerste’. De HBO- jurist zal in veel gevallen de eerste jurist zijn met wie, de burger, de client, de organisatie te maken krijgt. Hij is als het ware de brug tussen het recht en de rest van de wereld. En daar mee kan zijn functie in onze samenleving groot belang worden als verbindende factor tussen de mens en het recht.

Slot

Is de HBO-jurist welkom in onze samenleving?. Aan het einde van deze eerste verkenningen zou ik zeggen: ja, hij is welkom. Maar hij zal zeker zijn eigen arbeidsveld moeten gaan bevechten. De HBO- rechten student droomt bij aanvang van zijn studie van een plaats in de advocatuur of een essentiele adviseursfunctie bij een overheidsinstellingen. Mijns inziens is die droom te zeer gebaseerd op het beeld van de academische jurist. De droom van de HBO-jurist zou veel meer moeten liggen op het gebied van de vermenselijking van het recht. In die zin moet de HBO student die zich met recht bezighoudt zich realiseren dat hij veel meer hulpverlener dan jurist wordt. En van hulpverleners wordt veel gevraagd aan sociale, communicatieve en emotionele intelligentie. De hoopvolle conclusie kan wel luiden dat de HBO-jurist geen hoger beroepspendant van de meester in de rechten is, geen ‘te heet gewassen academische jurist, ’maar dat hij als het goed gaat nieuwe hulpverleningswegen inslaat. Als eerste brug tussen de mens en het recht.

Mr Eric van de Luytgaarden

Lector beroepsuitoefening juridische bachelors Hogeschool Utrecht en organsiatieadviseur NPI Instituut voor Organisatieontwikkeling Zeist

[1] J. El Yaacoubi, G. Stuiverberg en F. Wassing, Lappendeken van competenties, een onderzoek naar de behoefte in het werkveld ten aanzien van afgestudeerden van de opleidingen HBO-SJD, HBO- rechten aan de Hogeschool van Utrecht en afgestudeerden WO- rechten aan de Universiteit van Utrecht., Publicatie van de Hogeschool Utrecht 15 augustus 2005. [2] Daarnaast spreken we eveneens van HBO-juristen die afgestudeerd zijn in de Sociaal Juridische Dienstverlening (SJD) een al 15 jaar bestaande HBO opleiding die studenten kennis en vaardigheden bijbrengt op het snijvlak van sociaal werk en juridische hulpverlening. [3] E. van de Luytgaarden , De advocaat kan eindelijk doen waarvoor hij is opgeleid?!, in: Ars Aequi november 2004, pp. 773- 774. [4] Bijvoorbeeld: het Jonge Balie Congres dd 10 september 2004, [5] F. Bottenberg, Biedt zich aan: HBO stagiaire, Advocatenblad 2, 12 maart 2004, pp. 175-176. [6] Vgl. E van de Luytgaarden , Samenleving op kosten door juristen, in: Financieel Dagblad 7 april 2005. [7] Zie bijvoorbeeld: www.paralegals.org [8] Onderzoek van F.A. Bottenberg en H.J.L.M. van de Luytgaarden , augustus 2005 nog niet gepubliceerd. [9] Het is weliswaar zo dat de HBO bachelor na het volgen van een verzwaard traject met zijn bachelors diploma toegang heeft tot een master opleiding Nederlands recht aan de Universiteit die mits de vakken voor het civiel effect met goed gevolg zijn doorlopen, weer toegang geeft tot de opleidingen tot de advocatuur en de staande en zittende magistratuur, maar de weg daarheen is lang en wordt door de beroepsgroepen op zijn zachts gezegd niet gestimuleerd. [10] Woldring, A., Ideeen voor een toekomstige baan, in: SJD december 2003 nr. 6 p. 25. Onbekend maakt onbemind is uiteindelijk ook de ervaring die de SJD opleiding heeft. Toen de eerste ideeën daarover eind jaren 80 van de vorige eeuw werden gevormd reageerde het sociale veld met de conclusie te juridisch en het juridische veld met te sociaal. Uiteindelijk hebben de SJD- ers zich ontpopt tot een heuse beroepsgroep met eigen signatuur en plaats in de hulpverlening [11] H van der Horst, Nederland; De vaderlandse geschiedenis van de prehistorie tot nu, Amsterdam: Bert Bakker 2000, p. 571 [12] Hier is nog op zijn plaats te vermelden dat bij de inrichtingen van de HBO- rechten opleidingen er vooral gedacht werd aan het praktisch (lees:niet wetenschappelijk) oplossen van juridische problemen. Immers leg een WO jurist een probleem voor en binnen een gesprek heb je er drie bij, zo luidde de humoristische omschrijving van het juridische metier. HBO- juristen moeten opgeleid worden in het wel legaal maar niet wetenschappelijk oplossen van een juridisch probleem, vooral de drie p’s zijn belangrijk: praktisch, pragmatisch en probleemoplossend. In dit stadium van de opleidingen moeten afwachten of de HBO- jurist inderdaad deze drie p’s zal bezitten en in praktijk kunnen brengen. Zie: A.L.M.van Teefelen, Strategische marktverkenningen HBO rechtenstudie, Utrecht 2001, publicatie n.a.v. een intern onderzoek in opdracht van de afdelingsdirecties van SJD en MER van de Hogeschool Utrecht, 8 november 2001. Zie ook: G.J. Stoltenborg,. en J.W. Verhaar, Instroomonderzoek HBO-recht, publicatie n.a.v. onderzoek door Hobeon Consult in opdracht van de Hogeschool Utrecht, Utrecht mei 2002. [13] Zie: noot 2 [14] Zie noot 2 p. 6. [15] Uiteraard werd een en ander zeer uitgebreid toegelicht en omschreven maar dat voert hier te ver, daarvoor verwijs ik naar de studie in noot 2. [16] Onder de sectoren werd het volgende verstaan: Justitie: rechterlijke macht, openbaar ministerie, IND, reclassering, raad voor de kinderbescherming, politie. Advocatuur: advocaten kantoren en de orde van advocaten. Gemeenten en provincies: alle lagere overheden en aan lagere overheden gelieerde organisaties. Advies en informatie: Bureau sociaal raadslieden, bureau Halt, bureaus jeugdzorg, vakbonden. Profit MKB: verzekeraars, bankne, deurwaarderkantoren woningbouwcorporaties en alle winst georiënteerde bedrijven. Sociale sector: UWV, CWI, SVB, reintegratiebureaus, belastingdienst. [17] Zie noot 2 p. 42 e.v. [18] Ook de sector advocatuur noemt kennis van het ondernemings- en privaatrecht onontbeerlijk, maar deze sector vind kennis van alle positiefrechtelijk vakken belangrijk. [19] B.J.C. Lievegoed, Organisaties in Ontwikkeling, Rotterdam 1972, pp. 130-158. Vergelijk: L. Bos., Arbeidsmotivatie, in: Mensen en Moed, Eric van de Luytgaarden (red.), Soesterberg Aspekt 2005, p. 73.

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Ars Aequi 55 (2006) pp. 75-79.

_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vince



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): LOI

Berichten: 23


BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2007 14:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Vince schreef:
Klinkt erg goed patrice... Very Happy ik weet alleen niet of mensen nu juist gemotiveerd of gedemotiveerd raken daardoor, maarja dat is ieder voor zich.

Maar het is inderdaad waar dat het slagings percentage erg laag is en als je echt het toga-beroep wilt gaan beoefenen dan zal je er volledig voor moeten gaan en doen alsof je gek bent ja Laughing

Maar veel mensen zullen dan ook gaan afwegen.. is het alles wel waard, zoals in de post van "dit verdient een rechter' al blijkt, dat in verhouding met de schooling die genoten is verdient een rechter eigenlijk helemaal niet "ZO" veel geld als gedacht. Het is al gebleken dat als je "VEEL"geld wilt verdienen je Advocaat of Notaris zou moeten worden en dat het willen worden van rechter slecht een nobel streven is.

Ik denk dat in (financieele) verhouding studenten misschien eerder blijven hangen op HBO niveau en b.v bedrijfs-jurist worden dan nog eens 5 a 6 ZWARE jaren door te gaan en erg veel geld neer leggen voor WO.

Als geld je primaire motivatie is, dan kun je er nu al vast rekening mee houden dat je heel snel op zult branden. En dat geldt overigens niet alleen voor de togaberoepen Smile

Sowieso is het financiële perspectief van de togaberoepen lang niet zo goed als mensen vaak denken.


Het is niet mijn persoonlijke motivatie ik ben in een positie dat geld niet veel uit maakt, er zijn voor mij persoonlijk andere redenen om rechter te willen worden.

Het is alleen voor erg veel mensen zo dat het een geld kwestie is en als de opleiding dan "ook" nog eens verzwaard wordt zullen er misschien meer afhaken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vince



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): LOI

Berichten: 23


BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2007 15:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het artikel is erg interessant maar al dat gespeculeer over de arbeids perspectieven van HBO-ers en WO-ers het is maar net waar het individuele bedrijf naar opzoek is, en als dat nu WO-ers zijn ja ach een paar jaar geleden kwamen HBO-ers helemaal niet aan de bak want ze waren niet voldoende geschoold en daarna waren de WO-ers te duur want de HBO-ers waren in verhouding met veel goedkoper.

Het is ieder voor zich, als je de opleiding het afgerond of dat nu HBO of WO is maakt niet uit, als er een bedrijf is die iemand voor die functie nodig heeft en het is nog een leuk bedrijf ook dan is echt toch niets aan de hand, wat heb je dan met een markt onderzoek te maken.

Doe wat je leuk vindt mensen! en inderdaad geld is makkelijk en leuk maar wat wel waar is, je moet het wel leuk vinden wat je doet en proberen te worden wie en wat je wilt zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Martine
Redacteur


Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 485


BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2007 15:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

patrice temming schreef:
Alle HBO-rechtenstudenten die volgend jaar aan de universiteit willen beginnen wil ik daarom graag op het hart drukken om vanaf het begin als een fanaticus te gaan studeren. Doe alsof je gek bent en maak er een gewoonte van elke dag tot 10 uur 'savonds te studeren.


Laat ik vooropstellen dat ambitie hebben natuurlijk goed is! Good Ik wens iedereen, HBO'er of WO'er, dan ook veel succes met zijn/haar studieplannen. Maar ik vraag me wel 1 ding af: hoor je wel op een universiteit thuis als je vanaf het begin van je studie al tot 10 uur 's avonds moet studeren? Kun je het niveau dan wel 4 jaar bijhouden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds